laupäev, 16. juuli 2016

lohuaia II osa I osa, juuli 15

 Hilisõhtune blogimine ei ole eriti arukas, sest olen väsinud ja jutt läheb kergelt loraks. Hommikul aga ei raatsi aega kulutada, nii palju ei saja ka, et ma peaksin tubaseks hakkama.

 Neljapäeval käisin Kaarnalille aia kolimise talgutel paariks tunniks abiks. Kindla plaaniga uusi taimi mitte soetada. Tühjagi, koju naasesin 4 pojengi juurikatega, 2 hosta ja ammuigatsetud "kollase talu karusmarja" hakatisega.
 Pärastlõunal jätkasin pätsiprojektiga lohuaias.

Täna õhtul käisime KSJ-ga Aidil ja Otil külas. Ammu oleks pidanud minema. Kõik oli väga väga KODU. Väeline pererahvas ja koht ja Aidi ogoroodina tekitas sellise kihu köögiviljaga jändama hakata ja üldse meenusid mulle kõik need tahud, mis ammu unustatud. nii mõnus õhtupoolik oli ja Aidi koogi panime ka nahka :) Me tuleme veel :) Nime ma ei küsinud, aga need mättast väljuvad ja veel väljumata õied olid nii ilusad. Teine aasta aias on ju nii noor, aga nii palju vaateid ja ägedaid suuri asju ja väikesi asju. Tiik nagu järv :) Nulgusid vahtisin, nii kõrged ja nii terved! Väga armas kodu.

Päevatöödest. Südasuvi. Väga mõnus juuli, tuleb soodsaid ilmaolusid kasutada. Eelmisest suvest jäi üks plaan teostamata, plaan oli veidi udune. Kuum mai ja vihmavalangud juulis tegid asja selgemaks.

1. Ilmateates vm uudistes oli selliste vihmade kohta mingi oma nimetus, mis mulle kuidagi ei meenu. Mis nimega iganes -  vaatamata taimestusele uhasid need valingud päris korralikult pinnast kallakutelt allapoole ja enamus taimi eelistab seda, et neid ei maetaks regulaarselt või siis vastupidi mulla alla. (Metallist taimesiltidest muide oli kasu, üks osa mulda jäi nende taha pidama.)
 2. väikesed kivid väikeseleheliste taimedega läbisegi muutsid vaate rahutuks kui mitte öelda närviliseks.

enne
nüüd ehk eile

kivid sääl kõrgel on ajutiselt, KSJ tõstab hiljem ära, ma nügisin nood jalust ära.

Kuhu see järg nüüd jäigi?
3. hea pinnase valem (?) minu aias: kui on savi, siis on savi ja selle peale kiht (savi)liiva ja siis kiht lehekompostiga segatud mulda  ja/või turbaga multsimine. Savi hoiab jahedust ja niiskust - kevadel ei kiirusta, suvel ei kuumuta. Kui on palju vett, siis on vesi ahjus, aga nii palju nüüd ka ei saja, on hullemaid suvesid nähtud.
4. mul oli vaja ruumi uutele taimedele, mida mul veel laias laastus väga pole, aga samas nii palju ikka on, et tekkis istutus järjekord ja see järjekord kasvab. Mul on vaja (ümber) istutada epimeediumeid, sõnajalgu jms kraami.

Kuigi ma irisen selle aiaosa kallal, olen ma taimede lopsakusega väga rahul. Päris suur vahe on sellel, kas epimeedium kasvab poolvarjus või varjus. Mis imeasju saaks siin kasvatada, kui rotid taimi aina üles ei upitaks. (varsti ma selle rotipüssi ostan). Hookeri kuutõverohi on sel suvel nt ülilopsakas ja ilus epimeediumi hõlma all. Soldanellid ka. Lohuaia nõlvad on tuule eest suhteliselt kaitstud ja pinnas on siin niiskem kui teistes aiaosades.


Turbapätside tööga on mul ainult head ja head kogemused. Praktika botaias, praktika eraaias heas seltskonnas, vesi, turvas .. vesi.  Pätside leotamiseks läks käiku kolm käru, sest muidu kulub palju aega. Tiiki ma neid ligunema ei pannud, kes need sealt pärast kätte saaks.

Mõned ümberkorraldused olid suhteliselt äärmuslikud, nt kaevasin välja musani abeelia, kelle alt vabanes tubli kaks koma viis meetrit. Uus koht - linnukas. Ühe "poja" sain lisaks, juhuks kui vana põõsas põdema hakkab, siis on tagavara olemas. Kolm päeva on igatahes väga värske näoga püsinud.

Kämmalrabarberi lubasin põllule viia, aga viimasel hetkel mõtlesin ümber, istutasin poolvarju ruutmeetrile. Tundub, et õnnestunult. 3 aastane, külvasin.  Muide, pärast seda kui ma ta õievarre maha lõikasin, muutus ilusamaks ja keskendus lehtede loomisele ja polnud enam nii tuustik kui maikuumuses.

Ladusin pätse ja vaatasin, et väga kala saab või paat või laev :) ja piltidel näeb see kõik välja nagu tort. Kõige krooniks avastasin, et ühe vaate lõpus on kompostihunnik :D Naersin südamest. Pole hullu, see on teisaldatav ja sinna istutan kontpuu, las helendab.

 Teise päeva õhtuks olin sellest sibamisest nii väsinud, et kõik tundus väga kole. Jätsin pätsid ligunema ja tegelesin potistamisega. Pildistasin.
Delavay ängelhein `Album`

kõreliiliad

Siit ei paistagi midagi ja eks see nii olegi mõeldud, et kaugele paistab värvimöll ja kui aeda jõuad, avanevad salasopid :) Mulle meeldib, kui aial on üllatusi ja kõik pole kui peo peal, kuigi ka sel variandil pole midagi viga. See kulgemise teekond tekkis mul esimesel aastal, krundi pinnavormid lubavad.
See suur lehtpõõsas vasakul on maacki kuslapuu. Kui te näeksite teist, mis nirutab lääneküljes, kaks taime nagu nagu öö ja päev.

Mulle meeldib plaane teostada teatud pausidega, sest kui järjest teha, tekib mingi tunnel-nägemine, umbes nii, et kui sul ainult haamer, siis hakkavad kõik naeltena paistma vms. Reede hommikul näitasin KSJ-le uhkusega ette ja siis küsisin nõu, sest tal on oluliste asjade jaoks silma ja mind järas kahtluseuss. Küsimus oli kurvikas palginotis, mis juba eelmisest pätsiprojektist mind kiusama jäi. Oli küll ilus ja kaarega jne, aga iga kevad hüppas näkku, sest oli nii hele ja kontrastne. Läks välja vahetamisele.

Väljavahetamise käigus sain lahenduse ka oma kalale, s.t. tekkis veidi lisaruumi ja sain kalapea ära ümardada. Saagisin veidi pätse ja kena kumer äär sai. Turbapätside kasutusest veel nii palju, et kallaku peale tahtsin kõrgemat ja sinna panin täissuuruses e kõrguses pätsid, allpool polnud sellist kõrgust vaja, kasutasin kahte poolitamise viisi, materjalikulu väiksem. Radade puhul kavatsen kasutada lõkkeaseme tuhaga seotud pinnast, see on end siiani hästi õigustanud. Võiks ju multsida, seda katsetasin ka, aga esialgu jään vana variandi juurde. Liiva oleks ju ka volilt võtta, aga siis tekiks helendavad rajad :D
Näide kitsast pätsist.

Töö käigust veel pilte, sest päris valmis pole, viimistlus ja kriitiline pilk ka. Esialgu on pätsid muidugi silmatorkavad, aga küll nad sammalduvad jne. Hädasti on multsimiseks turvast vaja, aga sellega tegelen veidi hiljem. Mul on tavaliselt hunnik kahe hooaja tarvis korraga.

Vana äärt otsustasin mitte uuendada, võib-olla siit-sealt lappida, see äär on nii hästi sulandunud, et ehk kestab veel.
Udupilte kõrgemalt ka. muuhulgas istutasin liiliad uude kohta, sai hea, olen rahul.

Riiul :)


Isetekkelised sõnajalad, muidu ilusad, aga septembriks lähevad koledaks, nii ma neid vahepeal uuendangi, lõikan tagasi, kasvavad uuesti.

Harilik pärljalg tuleb varsti ümber asustada, sest muidu trügib kuutõverohu välja

See on pinnase poolest huvitav koht, sest sõnajalast vasakule on tegelikult saviliiv, aga taimed ise on tekitanud sellise vaiba ja kihi. Kuivemal ajal on siin ehk veidi madalam ja lõunapäike paistab siia ka, aga püsib roheline.


Üldist


järgneb ...




14 kommentaari:

  1. Lopsakas ja ilus on sul seal. Ja mastaabid, oeh...:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. vaatasin täna just üsna kohkunult, et mul on nüüd niii palju ruumi :)järg on ju kirjutamata. Kohe ei teagi mis suunas istutama hakata :)

      Kustuta
  2. Kallakutel on terrasside kasutamine ainuõige lahendus, päästavad varingutest, aga mis peamine, kuival ajal aitavad säästa vett, mis muidu rõõmsalt alla vuliseks. Esteetiline külg pealekauba, taimed on vaadeldavad. Sealt ülalt vist kõiki kive pole vaja ära võtta või võiks nad mõned sobivama vastu välja vahetada, veele muidu seal pidet pole. Aga eks Sa reaalis näed paremini.
    Kui pätse või nende vahesid on vaja remontida, tee vedel mört liivast ja turbast 1:1 ja sega see siis veega. Viskad vahedesse sisse nagu mehed müüriladumisel mörti pilluvad. Ma olen niimoodi alguses remontinud vana turbapeenart, hiljem aitavad taimed kaasa, et päts püsiks ka põuaga kenasti koos.
    Lopsakus ja see rohelus on väga mõnusad.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kivid võtan sealt siiski ära, pilt on veidi petlik :)

      Kustuta
  3. Kaunis ja lopsakas on sul seal tõesti, vaja varsti v aatama tulla, sest oma silm on ikkagi kuningas :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ma ka lubasin külla tulla, aga paistab, et sel nädalal ei vea välja, kolmapäeval tuleb kopp.

      Kustuta
  4. Need terrassid on imeilusad, vahva on, kui kallakutel saab mängida. Minu kallakud jäävad õnnetuseks kõik majast nii kaugele, et sinna midagi istutada ei saa.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mul on jah vedanud nende muhkude ja lohkudega ja aed on nagunii majast nii kaugel, et vahet pole. :)

      Kustuta
  5. Väga mõnus - sellised dzunglid on midagi minu maitsele!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mulle ka dzunglid meeldivad, ma tahaks sinu suurekasvuliste peenraid kuidagi enadale ka tekitada, aga sellega läheb veel aega :)

      Kustuta
  6. Oi terrassid on mõnusad! Sul on seal ikka väga ilus!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. terrassid on tugev sõna, rohkem riiulid on, aga muidu olen selle suvega siiani rahul, taimed on ilusaks kasvanud ja teevad palju rõõmu.

      Kustuta
  7. Selle kõige pealkirjaks võiks panna "Tsiili uskumatud ettevõtmised"! Mida Sina kõike ka jõuad ja teed! Imetlusväärne. Terrassid on huvitavad ja võimaldavad taimi hästi eksponeerida ja vaadelda - nagu taimeteater.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tänan, Tistou :)
      Realiseerin oma unistusi ja kõik on alles alguses, see on tore.

      Kustuta