neljapäev, 19. mai 2016

kui võilillled oleksid epimeediumid, hilinenud postitused

... siis ma jalutaks ja pikutaks nende vahel nii palju kui ma tahan. 
ja
kas poleks tore, kui võillilled õitseks septembris ja ei külvaks end nii meeletult? Siis võiks korraldada ühe suure sügisese puhumise niidufestivali asemel mais. Asjal oleks ehk rohkem jumet, kui meie majapidamisse jõuaks murutraktor ja laseks mu maipuhkusele, sest et õues on täielik mai, mai. Ööbikute ja rukkirääguga. Huvitav, millal see lind küll sööb? Kindel, et mitte hommikul kell kuus, sest siis ta mu üles äratab.
Kolmas nädal päikesega, sekka üks poolvihmane või vihmane pooltund. Vesi tuli maha Lätis, Viljandis ja mere ääres, meil on jätkuvalt vihmata. Mina kastan seal kus vaja.
Üldiselt on mul pidu, epimeediumid õitsevad üksteise järel. (nii ma kirjutasin u nädal tagasi). Mõned esimest kevadet minu aias, mõned juba teist ja kolmandat. Kolmanda aasta õitsemine on ootamist väärt. Epimeedium `Hina Matsuri` sai esimesel aastal riskide hajutamiseks kaheks jagatud ja erinevatesse kohtadesse istutatud. Ühes kohas liivasem, teises veidi varjulisem ja savisem.



Sarnaneb kütkestava epimeediumi sordi `Roseumiga`. (Kirjanduse põhjal aga hoopis`Merliniga`),`Hina Matsuri`õievarred on punase tooniga. Nii ei saa ma kindlalt midagi enne väita, kui ma jõuan oma entsüklopeediani ja saan täpsemalt ära määrata, kellega on tegu, sest sildid on kadunud, aga tellimisnimekirjades on mõlemad nimetused. Selle saksa aiandiga on mul varemgi probleeme olnud, nt pulsatilladega. Eks ma hiljem täpsustan, sest ausalt öeldes jääb muidu lihtsalt blogimata nii see kui teine.

Meil on sõpradega isekeskis olnud arutusel, mis oleks lihtsamad ja kiirelt edenevad liigid ja sordid, mis sobiksid metsaaeda ja või saaksid hakkama ka päikselisemas või kuivemas kasvukohas. Siinkohal pean nentima, et saavad hakkama küll, aga niiskem kasvukoht tagab kaunima välimuse. Risoomidega jõudsalt laienevad on nt vaskpunane epimeedium, Epimedium x warleyense, tema kaunis oranžiõileine sort `Orange Köning`, (esineb ka libanime all `Orange Queen`). Tänavuse soojalainega õitses ära kahetsusväärselt kiiresti ja mul kasvab ta kahes erinevas kasvukohas - liivasemas pinnases õitses rikkalikult, aga taim oli veidi väiksem kui eelmisel aastal. Niiskemas ja priskemas kasvukohas oli õisi tänavu vähem, aga leheilu alles lisandub ja lisandub. See sort meeldibki mulle kevadest sügiseni oma kauni lehestiku poolest.
Kuivemas kasvukohas



Nädal hiljem ... ja selline lehestik püsib sügiseni. Jahedama kevadega õitseb lihtsalt kauem ja siis kõrguvad õied lehtede kohal.


Punane epimeedium, Epimedium  x rubrum, on meie aedades juba pikemat aega. Sellel liigil on olemas ka sort `Sweetheart` ja `Red Start`. Darrel Probsti aretustöö. Tahaksin ühte neist kindlasti tulevikus kasvatada, sest punane epimeedium on kahtlemata kasvatamist väärt, külmakindel ja edeneb suhteliselt kiiresti. Minu jaoks eriti oluline - miski rott end sellest taimest läbi ei kaeva ja kui on juba aastane taim, siis ega ikka ei kergita ka. :)
Sel kevadel õitses ka tagasihoidlikumalt kui eelmisel aastal. Lehestiku tippaeg on alles ees, siis hakkab punast lisanduma.

Mitmevärviline epimeedium, Epimedium x versicolor `Sulphureum` on minu kogemuse põhjal üks vastupidav ja ilus epimeedium. Juba teist kevadet õitseb kui sõge.

Eelmisel kevadel tellisin suureõielise epimeediumi paljukiidetud sordi `Bicolor Giant`, mis on tunnustatud kui suureõieline, rikkalikult õitseja, kellel on kaunis noor lehestik. Oma esimesel "päris" kevadel minu aias oli tal vaid neli õit, aga see on ka ootuspärane, taim alles kohaneb. Noored lehed aga osutusid tõepoolest kauniteks ja kõrgust on sel taimel lubatud üle 40 cm. palju ei puudu. Tärkas suhetliselt varakult, kuigi jah, tänavune äkiline soe ajas nii mõnelegi elu sisse.




Suureõielise epimeediumi sorte on suhteliselt palju, aga teadagi `Nanum`on nende hulgas eriline. Liigitatud madalakasvuliste hulka ent temast on veel väiksem sort var `Higoense Bandit`, samuti valgete õite ja silmatorkava kontrastse äärega lehestikuga.

 `Nanum`uues kohas pärast jagamist



 Tulen veel tagasi suureõielise epimeediumi sortide juurde, aga tänase postituse lõpetuseks ühest erilisest epimeediumist.
Teravalehise epimeediumi , (E. acuminatum)(L575)  istutasin küll kõrgemale, aga tema esimese õitsemise tabamiseks tuli  kükitada :) Teravalehine epimeedium kasvab looduslikult Hiinas, Sichuani provintsi mägedes, niiskes alusmetsas. Looduses on see liik väga varieeruv ja seda liiki on ristatud liigiga E. fangii, mille tulemuseks on müriaad hübriide E x omeiense.
Teravalehist epimeediumit on ristatud ka  E dolichostemon´iga selliste hübriidide saamiseks nagu nt E. `Amanogawa`ja E. `Kaguyahime`.

Väga müstilise olekuga õis, värvid on fantastilised. Ahjaa, igihaljas, s.t. enne kui noored lehed kasvavad tuleb mullused koledused ära kannatada :)

Tegelikult on võililled ka väga ilusad :D ja tänavune soe laseb mesilastel nektrarit koguda, Futu ütles :) ja üleeile alustasid sirelid. See lõhn ...

ja mul käisid külas kolm toredat aednikku :)







19 kommentaari:

  1. Epimeediumid on ühed neist taimedest, kellest ma kunagi ei loobu. Muide, nad kõik moodustavad aastatega säärased võimsad laigud, kust ei lähe läbi ega alt ükski loom ja sinna ei saa külvata ka umbrohud.
    Ja võililled ei loobu meist :D, ju neil meiega mingi salaplaan on.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ma imestan, et teite aeda ükski trüginud pole, vähemasti mina pole küll kunagi näinud ühtegi võille :) hoolas töö?

      Kustuta
  2. Epimeediumid on tõesti ilusad, kindlamatega neist võiks asustada päris suuri peenraosasid, et oleks tihe ja mulda ei paistaks :) ja samas ikka tõesti ka ilus.

    VastaKustuta
  3. Väga kaunid. Sul on neid ikka rohkelt. Mul on kaks. Vaatan hetkel aga Sinu piltidelt roosa-ja valgeõielisi, armsad. Epimeedimitele sobib jah kui saavad laiutada.

    VastaKustuta
  4. Futulandi pooled epimeediumid on tänavu aeglased, kõhklevad ja pole päris see hoog, mis mullu kevadel. Aga õitsemast see ei takista. Kui ei jaksa tosinat õit teha, siis tehakse paar ja elu läheb edasi. Vitaalsemad on alpi epimeedium, `Orangekoning`, Sasaki, Higoense, Nanum, Amber Queen ja Arctic Wings. Epimedium youngianum `Niveum`ja Ep. grandiflorum `Sakura Maru`hävisid sel talvel.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma pole veel lootust kaotanud, et `Pink Champagne`on siiski elus, üks väheseid luhtumisi sel talvel :(

      Sul on neid üksjagu :)

      Kustuta
  5. Armsakesed. Ma kogun julgust et mõne lollikindlamaga kusagil varjulisemas aianurgas katsetada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. mõne aasta pärast on nad meie aedades tavaline nähtus, kui erilised välja arvata, need satuvad valitud aedadesse ;)

      Kustuta
  6. Epimeedium on selline taim, keda omaenese tarkusest poleks osanud küll tahta, kuni üks punane eksikombel ühe tellimusega minu aeda sattus. Ja ma olen tast sillas - nii mõnus taim! Õitseb just siis kui vaja ja peale õitsemist läheb veelgi ilusamaks.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ma fännan ka nende lehestikku

      Kustuta
  7. `Nanum` on tõeline pilgupüüdja, väga ilusad!

    VastaKustuta
  8. Äkki on isegi minu metsapeenras kunagi üks epimeedium!? :-D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. see võib juhtuda vägagi äkiliselt :D

      Kustuta
  9. Epimeediumid on nunnud. Tegelikult on ka võililled nunnud, aga mitte peenras.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. oi, mul on neist ikka väga villand, nüüd külvavad juba

      Kustuta
  10. Muljetavaldav ja ilus kogu :), peab ka mõtlema hakkama, kas äkki...

    VastaKustuta
  11. Võililled on imeilusad Võrumaa kruusakyngastel ja mälestustes...
    Kui ilusad epimeediumid võivad olla. Õiekesed tulevad ja lähevad, aga lehti pead imetlema kogu hooaja. Ma tahan neid kõiki!
    Su epimeediumipostitus oli sisukas ja hariv, aitäh.

    VastaKustuta
  12. Võililled on imeilusad Võrumaa kruusakyngastel ja mälestustes...
    Kui ilusad epimeediumid võivad olla. Õiekesed tulevad ja lähevad, aga lehti pead imetlema kogu hooaja. Ma tahan neid kõiki!
    Su epimeediumipostitus oli sisukas ja hariv, aitäh.

    VastaKustuta