kolmapäev, 13. aprill 2016

ühest ilusast lumeroosist. Helleborus x ericsmithii `Winter Moonbeam`

Ühest huvitavast lumeroosist. 2014.a. kevadel tegin Jardinist impulssostu ilma suuremat süvenemata. Ikka juhtub, eriti taimegrupi puhul, mida eriti pikalt kasvatanud pole. Lumeroos. Kui kodus asjasse süvenesin, siis selgus, et kui ellu jääb on hästi, kui kunagi õitsema hakkab ... siis on väga hästi. Kasvutsooniks oli antud 6.
Õitsemise kohta ei saa ma veel midagi head öelda, aga kaks talve on see lumeroos linnukas üle elanud ja väärib tähelepanu oma lehtede poolest. 2014 istutasin ta õue kohe kui ööd soojemaks muutusid.

 2015 a jooksul kasvatas ta mõned lehed ja sel kevadel tuli vahtralehtede alt vanade lehtede ning juba uute pungadega. Olen põnevil :) , veidi murelik ka, äkki on linnuka pinnas talle ikka liiga karm.  Samas on ta üle elanud paar lumeta külma ja meie kõikuvad talveolud.  Vaatame, kuis tal läheb.

2014 aprill
Helleborus x ericsmithii `Winter Moonbeam`

 50 aastat tagasi kombineeris Eric Smith kolm lumeroosi, et aretada uus hübriid. E.Smith tegeles oma aednikutöös põhiliselt hostade, bergeeniate ja lumerooside kasvatamise ja aretamisega sellistes aiandites nagu Hilliers, Plantsmen Nursery, Hadspen House.
Osa nimetet lumeroosi aretustööst oli juba 1950 ndatel tehtud tuntud botaaniku Frederick Sterni poolt. Stern ristas Helleborus lividuse H. argutifoliusega, et saada H x sternii. Smith võttis Sterni hübriidi ja ristas selle suurte valgete õitega H. nigeriga.
Tulemuseks oli kaunis, roosakate vartega ja suurte valgete õitega lumeroos.  Vanematel taimedel võib õie läbimõõt olla kuni 10 cm ja õied kõrguvad lehtede kohal( 10-15 cm). Tumerohelised, sakilised lehed on nagu kaetud hõbedase läikega mustriga. Hõbedane värvus ilmneb kõige paremini noortel lehtedel.
H. x ericsmithii on isesteriilne.

Sordil  `Winter Moonbeam`  on valged, rohelise südamikuga õied, mis vananedes värvuvad punakaks. Õievarred on roosakad.


2016 aprill
Selline tore tegelane. Ma oletan, sest täpselt pole veel kõiki ära määranud, et mul on aias vaid nelja liiki lumeroose ja suurem osa neist on sattunud tittedena või lahke annetaja käe läbi. Nad hakkavad mulle järjest rohkem meeldima, ka suvel. Metsaaeda ilma nendeta suurt ette ei kujuta. Epimeediumitega koos annavad hea koosluse.






16 kommentaari:

  1. Meil on aedades päris palju kuuenda tsooni taimi. Osad neist on suurepärased kohanejad. Kui ta juba selle tujuka talve üle elas, siis usun, et elab järgmised ka.
    Väga ilusad lehed. Väärt sort.:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma loodan ka, et edeneb. No ja see katsetamine peab ju olema, vähemalt seni, kuni on tahtmist riskida :)

      Kustuta
  2. Ei ole mulle antud lumeroosiônne, ei ole, kahjuks.Seda toredam on piiluda teiste omi:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. äkki tahad musta lumeroosiga veelkord katsetada? Peoga saadud tited juba kosuvad.

      Kustuta
  3. Anonüümne13 aprill, 2016

    Ma ostsin eelmisel kevadel selle lumeroosi juba õitsvana ja nii ta õitses terve suve ja kasvatas uusi lehti. Sellel kevadel on hulgaliselt õienuppe ja homseks loodan juba õit näha. Aga ma hellitan teda ka, nimelt panen paar korda suve jooksul talle koolikriiti - murran pulga pooleks ja suskan mulda. Seda ta pidavat armastama ja ilmselt armastab ka. Ilus on. maurus

    VastaKustuta
    Vastused
    1. oi, kui huvitav! Kas ta on sul päikese käes või poolvarjus?

      Kustuta
    2. Anonüümne13 aprill, 2016

      Ta kasvab mul Diabolo all, seega ikka poolvarjus. Mul pole neid ennem olnud, see on esimene ja kohe nii hästi läks. Talvel olid mõned kuuseoksad peal, kui varakevadel ära võtsin, oligi juba palju õiepungi peal. Ja lehed on sellel sordil tõesti imelised.

      Kustuta
    3. Anonüümne14 aprill, 2016

      Veel sellest ilusast lillest. Temaga kaasasolnud etiketil on kirjas "Winterhardy", mis eeldaks küll, et meie kliimas ta külmaõrn pole. Kust aga pärit on info, et ta 6. tsooni taim, ei tea.

      Kustuta
    4. poti peal oli kirjas :)

      Kustuta
  4. Hoia teda hoolega nagu oma lapsukest, ta on nii ilus ja uhke :)
    Küll on kahju, et ma enam poodi ei saa, aga tahaksin teda küll :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. see oli 2 kevadet tagasi ja mul oli masendus, siis käisingi end taimepoes lohutamas :)

      Kui kunagi jagatavaks muutub, eks ma pean meeles :)

      Kustuta
  5. Mul on sama lugu nagu Mildal, mitte ei õnnestu ühtegi lumeroosi kodustada. Ei meeldi neile siin mere ääres.

    VastaKustuta
  6. Anonüümne14 aprill, 2016

    Ja no ei saa ma lõpetada -ta eelistab liivasemat ja lubjasemat mulda, rasked mullad ei pidavat talle sobima ( mul ongi selline liivasem maa) ja kogu põõsalt langev lehemass jääbki tema ümber, ei roogi ma teda paljaks. Ja täna, vaatamata üliviletsale ilmale, oligi avanud oma selleaastase esimese õie. Rõõm! maurus

    VastaKustuta
  7. Ma ootan oma otsakesed ära, äkki, äkki :) ja saab tema nüüd nii liiva kui kriiti :) Nii tore, et ta sul nii kenasti kodunenud on!

    VastaKustuta
  8. sellist rõõmu peabki jagama :)

    VastaKustuta
  9. Tõesti ilus! Ma lähen nüüd ka kriidipakki sahtlist otsima, liiva mul õnneks oma lumeroosidele jagub. ;)

    VastaKustuta