esmaspäev, 18. aprill 2016

nii palju kevadet. aprilli keskpaiga ots

Midagi oli nihkes :) Nüüd läks paika. Tuul oli, soe oli ja vihm oli. See viimane sadas ühest hilisõhtust teise päeva lõunani ja siis tuli tuul ja soojakraadid.
Nädalavahetusel hakkas viisakalt sadama pühapäeva õhtul ja siis ka pausidega. Ilm oli veel üllatavalt soe.
Toominga pungad on nüüd juba leheotsad välja ajanud. Kivilas on thunbergi kukerpuul juba nädalapäevi lehed olemas. Suures aias hakkavad isekülvid välja tulema. Esimesed on lumerooside omad, kurerehade eelmise aasta isekülvid on asjaliku moega ja sügisel mahaistutatud ja täiesti meelest läinud kaheldav jeffersoonia hakkab õitsema ja soladnellid kohe tema kannul. Pisiputk on end tiarellidesse külvanud.

 Kevadmagun, mu lemmik ja võrkiirised, mis said jaanuaris turbakihi peale on nüüd õitsemas.


Laugud ... oeh, ma olen neid ikka hullult tihedalt toppinud. Läänekas on miski mutt hulluks läinud või on see hiir. Osa lauke on tõstetud ja just laukude suunas need käigud lähevadki, aga ühtegi pole söödud ega maa alla veetud. Nirk võiks nüüd hoogsalt paljuneda ja asuda tihedamalt närilisi hävitama, mina olen poolt.
 Jeffersonia dubia leheotsad on  imelise valge otsaga, väga põnev. Eelmisel nädalal oli temast alles värviline udu maa seest tulemas. Jääb lohuaia pätsipeenra ossa ja hea, et ma teda ära ei tallanud, sest siin alas on palju epimeediumeid ja mõned kolmiklilled. Nii et ma pean väga vaatama, kuhu astun.
Sildistan hoolega, kõik ei jää ju meelde. Lapski ütles eile, et sul on siin nagu botaanikaaed, silte rohkem kui taimi :)  Nojah, suurem osa neist on alles mulla sees. Mis mulle aga väga-väga rõõmu teeb, kõik aias kasvavad epimeediumid on elus, ka peenemad poisid ja igihaljad. Viimaste lehed muutuvad päikesega järjest enam rääbakamaks, aga sedapuhku ma neid ei puutu, eelmisel aastal jäid paar tükki põdema, sest ma lõikasin lehed tagasi, aga neil läks veel lehti vaja :) . Ehk saab sel aastal nimetud epimeediumid ka ära määrata, (õis + lehed). Soldanellid. Need olid ka kergitatud, surusin tagasi ja ühe toppisin potti, peab tagasi istutama, enamasti on õues parem kui kasvuhoones.

 Rheum palmaticum on kolm prisket lehte välja ajanud ja on tigude magnet.


Kuna mul oli selle taime seemneid veel järel, ma ei teagi mis aastast (?) külvasin  ja nüüd ootavad mõned pikeerimist. Eile asusin tigusid ära korjama. Pärast õhtust vihmasabinat hakkas neid hordidena liikuma. Eks aias ole ka vana puitu ja muid õdusaid peidupaiku ja kui neid poleks nii massiliselt, siis võiks ju lahkema pilguga vaadata - teod asuvad ju kohe vananevat värki läbi töötama, kahjuks ka noort ja mahlakamat ja kuna tigusid on liiga palju, siis ei aita muu, kui tuleb lihtsalt ära korjata. Mõnele üksikule taimele olen ka graanuleid pannud, üks kord suve jooksul piisab, aga seda siiski nende puhul, mis lihtsalt ära süüakse. Mõningaid taimi nagu nt hanerohi ma seetõttu aias ei kasvatagi.


Kokkuvõtteid on ikka veel väga vara teha, kõrrelised veel tukuvad. Suur aed elab aprillis, kõik on normi piires. Turbapeenras, mis on pigem turbaruutmeeter, on ka midagi alles. Suurem osa kalmiatest on nahka pandud, aga oksaraod on elus, kanarbike ja eerikate talvitumisele pole ma pihta saanud, need, millel oksa peal, minestasid ära ja pillasid pooled lehed, pooled on alles. Mõned on vägagi naksis. Laste pulmakanarbikud talvitusid potiga mulla sees kasvuhoones ja kuna seal toimus sulamine varakult ja veetase oli maa sees kõrge - kasvuhoones niiskus suur, siis on kadusid 20-st ainult kolm ja kusjuures jumal teab, mis nende nimed on, sest üks osa oli lihtsalt mix. Nüüd on kõigil uued lehealged ja nad on ilusad ja rõemsad. Suveks saavad oma kasvukohale. Selline tore katsetus.
Harilik kenarbik on väga heas seisus, ma loodan, et ma näen teda tänavu õitsemas.

 Minu selle aasta esimesed kaevamistööd olid linnukas ja jäänud on veel pool meetrit, siis teen pausi. KSJ tõi mulle veel sinililli ja aitas suured kivid paika, neid on vaja nõlva kindlustamiseks ja astmeteks. Piltide peal näeb see kuidagi mannetu välja, nii et tahaks kohe koppa ja rahnusid :D
Okaspuudel veel talvevärvid ja assa mait, kus `Sunshine`on kasvanud, mäletate veel seda vitskesekest :)

Pinus mugo `Wintergold`
 siin ta on
Pinus mugo `Sunshine`
aga kevad jätkub ...










3 kommentaari:

  1. Nii armas on järjest lugeda õnnelike aednike rõemaid postitusi :D Kui jutt oli nüüd R. palmatumi tittedest, siis sebiks enda järjekorda :D

    VastaKustuta
  2. Rõõmus aeg tõesti, kevad on alles algusjärgus, palju põnevat on ees ootamas.

    VastaKustuta
  3. Selle Wintergoldi värv on absoluutselt võrratu

    VastaKustuta