neljapäev, 27. august 2015

monoloog müüri peal

Mõni koht oleks nagu alati olemas olnud. Avastasin, et ma pole augustis märganud pildistadagi. Kuivaperiood ei motiveeri ka raasugi. Lepik on pruunistunud, satikad, nii et iga okaspuu teeb rõõmu. 

Mõni nädal tagasi tundus, et taimestus on paigas, nüüd olen tasapisi juurde istutanud.
 Istutusala taimestus:

okaspuud:
Juniperus (2012)
Larix kaempheri `Tunis`
Pinus densiflora `Golden Ghost`
Pinus densiflora `Vibrant`
Pinus mugo `Carsten`s Wintergold` (2014)
Pinus mugo `Sunshine`(2014)
Pinus nigra `Buda`(2013)
Pinus sylvestris `Ksawerow`
Veronica spicata `Christa`

lehtpõõsad:
Prunus pumila L. var. depressa (2013)
Salix helvetica (2014)


kõrrelised:
Calamagrostis x acutiflora `Overdam`(2014) 
Festuca cinerea `Blauglut` 
Festuca glauca 
Helictotrichon sempervirens (2013)
Miscanthus sinensis `Adagio`(2014)
M.sinensis `Gracillimus`(2014)
M. sinensis `Kleine Silberspinne`
M. sinensis 'Große Fontäne'
M. sinensis `Little Kitten`
M. sinensis `Dread Locks`
M.sinensis `Nippon`
M. sinensis `Yakushima Dwarf`
Molinea arundinacea `Transparent`
M. arundinacea `Fontane`(2014)
püsikud:
Clematis ?



tundmatud sabadikud
Veronica longifolia (2012)
Veronica spicata `Christa`(2014)
Veronica longifolia `Marietta`


Aster alpinus
Aster alpinus var albus

Salix helvetica
Helictotrichon sempervirens
Miscanthus sinensis `Adagio`

Ajaloost. Vanade piltide vaatamine on nagu sahtlite koristamine - mida kõike sealt välja tuleb ja jäädki näppima ja unelema. Mind üllatas üliväga kui kiiresti on puud kasvanud. Kevadised ja sügisesed vaated on kõige selgemad, rohelist mudru vähem. 2011/2012 aasta pildid on tehtud väikese fotokaga, aga annab edasi ikka.


See roheline pildil on sammaldunud vundament. Põldmarjast aga pole ma siiani lahti saanud. 2012 lõikusin seal pisivõsa vähemaks. 2013 a kevadel oli seis selline, et vundamendist lohuaia servani oli vaja veidi puhtamaks saada. Mõõtsin vundamendi ära, et kui sügavale ulatub.

Ülejäänud aastate jooksul sai mul tellistest ikka väga kõrini. Müürikal oli ja on veel praegugi nii palju kände, et niitmist keeruliseks teha. See mu plaan oligi - muuta see plats niidetavaks. Istutasin kaks mändi musta männi sordi ja hariliku männi sordi. Hää, et ma viimast päris ära ei tapnud. Valisin istutuskoha nii, et tal oleks valgust, aga sisuliselt istutasin vaesekese enda teadmata vundamendi peale. See selgus 2014 aastal :)

2013
Lehtpuudest kasvavad siin ohjeldamatult vahtrad, saared, toomingad. Mõni lepake ka. Kuna mul on plaan teisi puid istutada, siis olen võsa vähendanud ja ilmselt tuleb mõne aasta pärast saarepuid vähendada.

 No see koht oli lakkamatult kole ja käis mulle närvidele, sest siin ei saanud üle betoonploki ka kuidagi, sest rada oli pikitud kändudega. Minu meelest on see koht üks hullemaid krundil, sest labidas põrkab kogu aeg millegi pealt tagasi. Õnneks on suur osa nüüd puhas.

Minu panus müürika haljastamiseks on kolm korea kuuske (2013), harilik vaher `Drummondii` (2014), ruskeroodne vaher (2014) , siis mõned kibuvitsad, paar roosi, peitõieline kuslapuu (2013), amuuri toomingas (2013), harilikud kuused (2012-2013) ja nimetet männid.

See vahtrakänd on märgiline, selle järgi leiab iga vana pildi pealt vundamendi otsa üles.





otsi kändu
Mingi otsakese vundamendist nahistasin puhtaks, sest kivi on ilus ju. Vahepeal oli see aasta, kus lepik maha võeti.

õhtul

hommikul
No siis oli kõik harjumatult alasti


 2014. Leia pildilt must mänd :) No ja siis ma loobusin sellest mõttest, et niidad ja kõik tuleb nähtavale, hakkasin miskit ribakest välja puhastama ja alguses istutasin sinna õisenela, aga see oli ilus vaid kuukese, ei sobinud mulle, siis mõned kadaka ribalad, aga ikka oli mänd nähtamatu.

paremal nurgas on kompostihunnik
Paremal nurgas on kompostihunnik, mille tekitasid Kadaka soovitusel ja mis pidi kännu pehastama. Pehastas küll, aga kännu all oli vundamendi laiendus, seda see hunnik küll ei pehastanud.




märts 2015
aprill 2015
 2015 aasta kevadel otsustasin selle männi ikka nähtavaks teha. Mu keskmine utsitas mind suuremalt ette võtma ja nii läheb müürika au Annale :)  KSJ kaalukaim sünnipäevakingitus oli lihtsalt kirss tordil ja juulis said suured kivid ka paika. Nüüd saab ümbrust edasi nokitseda ja hooldada on ka lihtsam.

See on küll kõige uuem mänd, ma loodan, et tal läheb siin hästi.


ja lõpetuseks, leia pildilt must mänd ;)


Kas seda kõike oleks saanud lihtsamalt teha? Küllap vist, kopamehele oleks tunni jagu tööd - kõik taimed, männid jm üles, kopaga vundamendi vahe puhtaks, koorem või kaks mulda ja edasi juba kividega, aga selle aja jooksul, mis igal hooajal just müürika peale kulutatud sai, tekkis hulgaliselt uusi mõtteid ja ma tean, mis pinnas mul siin on ja millist umbrohtu oodata. Kogemus ja ega mul kiiret ka pole. Minu aed, endale teen.



7 kommentaari:

  1. vingelt M. sinensiseid, mul vaid kaks neid ongi :( :D

    VastaKustuta
  2. Ma otsustasin eelmisel talvel, et võtan kõrreliste teema veidi süsteemsemalt ette :) Mõned olid olemas ka juba ja nt `Adagio`ja `Morning Light` on mu lemmikute hulgas, viimane on küll hoopis lohuaias. Vaatan, mis minu juures kohaneb ja mis mulle meeldib. Kevadel tellisin saksast, mis veel puudu olid :D

    VastaKustuta
  3. Oleks tore neid täies ilus näha, ehk järgmine suvi...Miscantused on võrratud, kuid minu aed on nende eksponeerimiseks kahjuks liiga väike.
    Suur ja kaunis aed, mis igal aastal tundmatuseni muutub.:)

    VastaKustuta
  4. Mõni koht nõuabki aastaid, enne kui kujunema hakkab. Seda enam, kui tegemist on kivide ja kändudega, millega tegelemine teatavasti on ropult töömahukas.
    Sel aastal ei pääse ma ilmselt enam aiahooajal liikuma, aga järgmisel tahaks küll su tegemisi silmaga ka näha.

    VastaKustuta
  5. Praegu on veel palju meeles ja silme eest. Niiviisi reastatult on neid pilte aga väga huvitav vaadata 10-15 aasta pärast :)

    VastaKustuta
  6. Muljetavaldav töödemaht.
    Lepistiku kadumine tundub pildiltki kui alasti rebimine. Ilmselt oli tegelikkuses veelgi raskem.

    VastaKustuta