neljapäev, 16. juuli 2015

visand

Juuli II nädala ilm oli vahelduv, viimased kolm päeva sajusemad, mis võimaldas mul teha ettevalmistusi suveprojektiks. Nagu enamasti ikka kasvas tööde nimekiri algsega võrreldes märkimisväärselt ja eelarve ka. Arvestades seda, et nende töödega kaasneb suuremat sorti segipööramine ja kopatund pole just odavate killast, mõtlesime korralikult läbi, mida millises järjekorras teha, et tehnika kasutus oleks võimalikult ratsionaalne.

Rajame nn "majandusteed", mida mööda pääseks ligi keldrile, saunale jne, vaja vedada materjale jne. Maja eest sellist läbipääsu luua pole mõistlik. Ka on vaja ära paigutada kõik see tellisesoga, mida tuleb nii maa seest kui ka maa pealt.  Teha ettevalmistusi maakeldri kohendamiseks - kännud välja, pinnast juurde, keldrimüüri eeltööd, et saaks maakivist ehitama hakata. Juunis sai valmis krundi geoalusplaan, (muide, ma saaksin nüüd kõik oma aia üksikasjaliselt plaani kirja panna ) saime teada kõrguste vahed jms, mida on vaja kanalisatsiooni rajamisel.
Kõige selle valguses plaanisin oma kivid ka paika saada, likvideerida turbapeenra sellisel kujul, lõpetada kivila otsad nii sauna juures kui ka lohus, tõmmata välja vanad kännud tiigikaldalt, et saaks seal haljastama hakata ja siduda saunavälja joon tiigist kulgeva alaga.
Kaalusime erinevat tehnikat, aga kuna oli vaja nii kaevata kui ka kive liigutada, siis tellisime masina, mis teeb nii seda kui ka teist.
Planeerimise aeg oli minu jaoks huvitav aeg, lõpuks oli mul ettekujutus sellest, mida ma tahaksin tiigikaldal näha juba selgem. Peaaegu nii, et selline tunne kui pusle jooksma hakkab :)
Koos KSJ-ga on siia saabunud suured asjad või ma ei teagi kuidas seda nimetada :) kivid ja vaated, jõud? :D Pluss salajõud - lapsed ja nende kaaslased ja nende maailm. Sõnaga - hea tiimitöö ja kõik paistab suuremas plaanis. Ma olen aias tutsakate perioodist välja jõudnud.
Et traktor mahuks toimetama võtsin üles u paar ruutmeetrit taimi, mõned üksikud istutasin kohe ümber, enamus sai ajutiselt üles - potti, vette, kasti. Sestap ilm soosiski.  Kui masina mõõdud teada, vaatasime kõigepealt üle, kuskohast kõige hõlpsamini ligi pääseks. Valikut eriti polnudki, sest kasvuhoone eest läbi ei saanuks, sealt vajuks lihtsalt läbi ja kinni. Masin polnud just kergete killast. Juurdepääs saunatagusele, kivilale ja vundamendile. Õpetlik lugu, pärast tööde lõppu jätsin lohuaeda sellise sissepääsu, et edaspidi ei peaks taimi üles võtma ja tagasi panema.
Esimene aia objekt oli vundamendipealne. See koht on mulle hingelähedane. Kui me siin esimest korda 2011 novembris ringi vaatasime ja ma avastasin, et maa seest paistab kivi, siis otsustasin juba toona, et ma puhastan selle välja. Selleks kulus kolm hooaega. Armas on ka meenutada seda, et minu esimeses ettekujutuses kasvanuksid siin hortensiad. :) Mis oleks tegelikult ka tehtav, kui pinnas välja ja uus sisse jne, aga hortensiatele on paremaid kohti :) . Nii suurtest kividest ma tooona veel ei unistanudki.

... järgneb

6 kommentaari:

  1. Kõlab nagu väga huvitav ja hoolikalt läbimõeldud plaan. Jään huviga järge ja teostusest pilte ootama! Kasvõi jupikaupa, põnev on.

    VastaKustuta
  2. Plaksutan kaua ja tormiliselt, sest pinnasetööd on tähtis ja huvitav valdkond, endalgi tasapisi yht-teist tegemisel.
    Kui suured massid paigas, siis on maastik hoopis teistmoodi ja saab täie hooga täiesti uut tutsakateperioodi alustada. Kas pole paljutõotav!

    VastaKustuta
  3. Ma olen ka jupimat aega mõelnud, et mul on tutsakate aeg läbi. Ma isegi ostan taimi juba mitmekaupa, et korraga suuremat laiku saada.

    VastaKustuta
  4. Üks aednik on jällegi täiskasvanuks saanud, sest kätte on jõudnud valikute aeg :). Ei teagi, kas rõõmustada või natuke ka kurvastada, selge sirge tee võib olla isegi veidi igavam ja etteaimatavam kui ootamatuid jõnkse ja käänakuid enam eriti sisse ei tule. Ootan huviga järge, mis saamas ja saama hakkamas

    VastaKustuta
  5. Võimsalt panete :) ma ei tea kuidas õnnestuks lähuajal vaatama saada, kiiret järge ootan igatahes :D

    VastaKustuta
  6. Rõõm kõrvalt vaadata.:) Nii suuri asju ma vaevalt kunagi teen, aga põnev on kaasa elada, loomulikult ootan samuti järge.:)

    VastaKustuta