kolmapäev, 8. juuli 2015

7.07. Strenci. Kalsnava I

Kalsnava arboreetum Picea abies `Inversa`
Ma ootasin oma puhkust nii väga, et esimesel päeval ei saanud veel arugi, et see on viimaks kätte jõudnud.
Puhkuse teise päeva hommikul korjasid Tea ja Urmas mu peale ja sõitsime Lätti. Koduõoel oli ilm tuuline ja pilves, nii sai ka ilmakohaselt riidesse pandud. Etteruttavalt olgu öeldud, et päeva teine pool säras päike.

Mulle meeldib laisalt reisida, et ei pea närveldama ja tormama, vaid saab mõnusalt kulgeda. Seltskond oli hea ja Tea ja Urmas on üks tore paar, neil oli väga hea koostöö, üks luges kaarti, teine sõitis.
Esimene peatus oli Strenci ja paari aastaga oli seal nii palju muutunud, et põlluosa peale olid karmid keelumärgid paigaladatud. Võib olla olid need seal varem, aga varem ma ei märganud :)
Kuna me otsustasime seekord sipsniuhti Kalsnavas ära käia, siis tegime tiiru müügiplatsil, kus mina valisin endale valgeõielise kauni veigela (Veigela florida) `Candida`. Valget on aeda alati vaja.

Muide, kui vajate aeda juba täiskasvanud h.kuuske `Nidiformis, siis Strencis pakutakse seda hinnaga 11.40 :D


GPS võrdsustas kõik teed üheks ja nii me seiklesime pisut, kuni jõudsime Kalsnavasse.

Oh, mis endorfiinid :) Minu jaoks on taimeplatsid nagu raamaturiiulid, kus saad näpuga järge vedada ja kaante vahele vaadata ja nautida seda kõike, mis tohutuid võimalusi need peidavad.


Ilupilte sellest postitusest pole loota, hea, et ma mõne klõpsu märkasin teha. :) Osaline vaade müügiplatsile. Suurus oli muljetavaldav. Mulle oli kaasa antud paar soovi, millest üks õnnestus täita ka. Kahjuks oli see viimane eksemplar ja kuigi ma püüdsin müügitädi ära rääkida, et kindlasti on neil põllus ka veel mõni Picea bicolor, ei õnnestunud see mul mitte. Soov sai täidetud ja ma usun, et aedniku hea käe all saab sellest peagi üks kaunis puu.


Eelmisel õhtul tegin okaspuude entsüklopeediga veidi eeltööd, läti puukoolide müüginimekiri oli mul olemas. Kohapeal aga oli mõnigi minu jaoks uus nimetus ja taim.
Ma ei ole üldiselt variegatade fänn, neile koha valimine pole niisama lihtne. Eriti kollase vormi puhul. Kalsnavast ostsin kaks variegatat - Philadelphus coronariuse ja laiuva tuhkpuu Cotoneaster horizontalis . Ebajasmiini sellepärast, et mul neid veeel massiliselt pole, aga ma armastan nende lõhna ja sellel sordil olid ilusad, lihtsad õied.

Ebajasmiinide valik oli segadusttekitavalt suur :) , aga kuna eelmisest Läti sõidust on mul olemas Vosdushnõi dessant ja veel mõni, siis piirdusin variegataga.
Lehtpõõsastest ostsin lisaks hiina sireli, Syringa sinensise, ühe aktiniidia ja Rosa rugosa `Alise` valgete õite pärast muidugi. Rosa rugosa on üldse üks sümpaatne liik. Tugev ja ilus.

Et elu oleks ikka huvitav, siis haarasin viimase Lonicera nititida, mis on muidugi igihaljas ja külmahell. Mul on selle taimeperekonna suhtes kõrgendet huvi.


Viimased mügarikud on okaspuud. Jaapani lehis `Tunis`

KSJ auks ostetud `Hiiumaa`. valida oli suurte ja pisikeste vahel, ma valisin veidi suurema.

ja lõpuks minu uus lemmik Picea abies `Valentins` Müügitädi ütles, et seda kuuske saab ainult nende juurest. Nägin ja armusin - selle kuuse uued võrsed on nagu väikesed rõõmsad sabadikud. Hiljem, arboreetumis jalutades nägin vanemaid vorme, kõrgus oli u meetri jagu, aga see kuusk nägi välja nagu kadakas, samal ajal ikkagi kuusk. Väga lahe!


tammdidamm, kas pole :D

Müügiplatsil ja puukoolis oli näha, et kasutatakse palju tehnikat. Kastmissüsteemid.Kodus tegin kõigile taimedele esimese asjana vihmavee vanni. Nende sabadike juurekava on poti järgi otsustades siiski mitte kõige paremas seisus, aga vaatame.

Pärast seda kui olime taimed autosse pakkinud, läksime Kalsnava arboreetumisse. 27 ha , millest jalutasime läbi u 5 ? Siia tahaksin kindlasti tagasi tulla, Nädal, poolteist varem oleks muidugi pojengipõld hinge kinni löönud ja võib vaid ette kujutada, milline vaatepilt siin avaneb juuni alguses, kui okaspuudel on uued kasvud. Eile õitsesid  rododendronite alal veel viimased rodod ja kalmiad.
Selle arboreetumi jaoks võib vabalt võtta päeva, see on seda väärt. Mis mulle muljet avaldas oli taimede eksponeerimine ja üldine korrashoid. Muide, arboreetumisse ei või siseneda koeraga, seda on koeraomanikel hea teada.





See on see koht, mida ma mõtlesin eksponeerimise all. Perekond Lonicera esindajad. Kuidas siin lõhnas! Pilk paremale:
Ja siis ma sisenesin enda teadmata labürinti. Tundus, et kohe-kohe lõpeb ära, aga siis algas uus rada :)
Vahepeal sai välja ka vaadata, veidi kaugemal oli okaspuude minivormide ala

... järgneb





17 kommentaari:

  1. Kalsnava arboreetum on alati olnud üks tore ja huvitav paik, päris huvitav on vaadata, kui suureks ja tihedaks on mõned kohad muutunud. Puukooli valik on super ja Su ostud ka ägedad :) Aitäh!

    VastaKustuta
  2. Taimeplatside ja raamaturiiuli võrdlus on hea. Mul on ka taimeplatsidel vahest sama tunne nagu raamatupoes :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. mul kutsehaigus, ma mõtlen alati raamatukogude peale :D

      Kustuta
  3. Ma kipun teiste aedu võrdlema teiste raamaturiiulitega, ehk, et mõlemad on ühteviisi äärmiselt huvitavad:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. jah, raamaturiiulid kodudes on tõepoolest alati nagu magnet, et mis siit leida võiks :)

      Kustuta
  4. Olen korra käinud Kalsnavas, pojengipôld ôitses, mändide alune rodokasvatus ôitses ja .... Lumepuud nägin elus esimest korda- üleni ôisi täis

    VastaKustuta
    Vastused
    1. oh, see jäi mul ju nägemata :( peaks ju veel õitsema.
      Mina nägin seal sinu rodot. Muide, kas on pirtsak või vintske?

      Kustuta
    2. Hooldusvaba, kasvab, laieneb ja ôitseb:)

      Kustuta
  5. Oi kui põnev. No kaugelt, lähemalt kindlasti veel põnevam. Ei tea millal mina okaspuudeni jõuan, seni vaatan olemasolevaid kuuski-mände-lehist-kadakat. Aga sul on peale nende ikka veel põnevaid taimi. Oh, lahe.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Küll see nõks ära käib :)

      Kustuta
  6. mnjaa, sinna peab tõesti päevaks minema, tahan ka Kalsnavasse, üüüüüüüüüüüü... :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ma veel mõtlesin, et vaat kui Kaiega koos minna, siis saaks puukooli saladusi ka teada :) ja põllul vabalt uidata ja...

      mina tahaks veelkord minna ja mis seal veel sügisel toimub, kui kõik sügisvärvid möllama hakkavad.

      Kustuta
  7. Merike, tänud sulle, et mind ninapidi Picea abies `Valentins''i juurde viisid! :) ma olen sellest nüüd täitsa pöördes! :)
    ja leidsin muideks ülesse ka väljatrükitud kaardi, mille järgi saab täitsa asfalti mööda ka kohale sõita....google map näitab 3 tundi valgast! :)

    VastaKustuta
  8. Ilus tõesti! Ja see sabadik kadakanägu kuusk on ikka megalahe.

    VastaKustuta
  9. Oh kui vahva!
    Ja imetlustvääriv. Tekkis igatsus endalgi minna. näha ja katsuda. Ja selle Nidiformise vaatamise järgselt vaatasin enda oma ning mõtlesin, et pagan! ;)

    VastaKustuta