esmaspäev, 15. juuni 2015

kivilas keksides

Androsace villosa
Kivila teine aasta on olnud huvitav mitmes mõttes. Esiteks on selline aiastiil tõepoolest kannatlikele aednikele, sest kui mu kivila ümbruses ei kasvaks ka mitte ühtegi puud, siis küll need tuuled selle soga ka kohale tooks. Tänavu olen korjanud/nokitsenud mulluseid tammelehti, saare seemneid, tamme õisi jne jne. Puhurit ei kasuta ;) Umbrohtudest on valdavad suviumbrohud, va üksikud võililled ja nii nagu vorm dikteerib nii on kõik miniatuursed.  Kivila puhtana hoidmine kallaku peal eeldab head lihastoonust. Kui suuri kive kasutada, siis vist on lihtsam. Saame näha.
Teiseks. Oma soodsa asendi tõttu on siin soojem ja mõned taimed tunnevad end väga hästi, seda on kaugele näha. Nii alustas tõmmu kelluke õitsemist mai viimasel nädalal ja õitseb tänagi. Kärpisin tema kohal laiutavat kaljukadakat u 30 cm võrra, et kellukesel oleks ruumi laieneda.
Campanula pulla
Kolmandaks. Siia paistab imeline õhtuvalgus ja siin on hea päeva lõpetada. Närilise rajad on nüüdseks puhtaks tehtud, tegin mõned ümberkorraldused, taimedega oleks nagu korras. Killustikku on juurde vaja tuua ka II osa ja kivila "katuse" jaoks ja siit-sealt on vaja multšida.

üks trepiaste on veel puudu
Eelmisel hooajal olin alguses selle kraamiga kokkuhoidlik, nüüd ma juba tean, kui palju ja kuidas ja kuhu. Kivila lõpetamine aga ootab tehnikat, millega kive liigutada, viimane osa saab mõne suure kiviga paika. Ülemise osa tahaksin lahendada veidi metsikumas võtmes ja mu kujutlustes on see juba praegu üks väga lahe projekt. Dammidammdiidaa. Katsetada on lahe, tunnen, kuidas kaanonid mööda külgi maha voolavad :D

I osa mägisibulate "jõgi". Moodustatud nimetutest mägisibulatest, määran neid tasapisi, et vähemalt liik oleks teada. Siin on abi õitsemisest.

fragment
Nüüd aga kivila asukatest. Maikuu nael oli muidugi õiekas maukleht.

aprillis
mai 
mai lõpp, pildistet õhtuvalguses
Selle taime õied sätendavad päikeses. Põrutav vaatepilt, kui pärast tööd aiatiirul avastasin, et õitsebki. See puru, mis pildilt paistab on tammeõisikud. Neid see tuul ära ei puhunud, tuli ise koristada.

Kõik ei õitse ka, mõned rohetavad. Okaspuudel läheb siin hästi ja kui ma viimasel nädalal sügavustes sonkisin, siis siin jagub niiskust vaatamata sellele, et puhus ja lõõskas vaheldumisi. Kivid hoiavad.

Abies koreana `Green Carpet`
 Dammdidammdidaa! Hakkas okkaid pöörama, oh sa, see oli ikka ilus. Eelmisel aastal ma seda faasi ju ei näinud, istutasin hiljem. Rõõmu on muudestki. Jaapani mänd, Pinus parviflora `Shirobana`

Vana hea Pinus mugo `Rositech`üllatas mind positiivselt. Entsüklopeedia piltidel olid uued kasvud erkkollased ja mulle meeldis tema tavavärvus kordades rohkem, aga nüüd selgub, et päris ilus toon on, ei midagi kriiskavat. Väga ilus mänd, soovitan!


Armeria pseudoarmeria `Ballerina Red`
Armeria pseudoarmeria `Ballerina White`
Olengi korraks kivila katusel :) Tagatalus sain kärbse kõrva pirisema, nimega või nimetud nelgid on pühendumist väärt :) saunamäest (oh, see on vaid muhk:D), on saanud kivila katus ja siin on nelkidele nagu loodud kasvukoht. Saagu neid rohkem.

Pinus sylvestris `Doone Valley`
Dianthus subacaulis

Pinus mugo `Mops`
sinine lauk? Allium cyaneum ?
Plantago holosteum
Kivila katusel võiks ka veidi ringi vaadata, õhtuvalguses või hommikul vara... Viimane ja varsti esimene vaade on pühendet Neljandikule :) ja merikannidele.

ja mägisibulatel on pojad! :D

ja õied :D

... järgneb

11 kommentaari:

  1. Tead, on kindel põhjus miks ma Sulle veel külla pole jõudnud. Mitte see, et lõunaosariigid nii kaugel on vaid see, et küllatulekuks ma varuksin nädala, istuksin terve päeva Su kivilas luubiga ja õhtul pildistaksin selles punases õhtuvalguses igasuguseid tutsakaid ja seejärel püherdaksin maas ja jonniksin nagu väike laps, et ma ei taha enam kunagi koju minna :D

    VastaKustuta
  2. Täitsa eraldi riik riigis on see suur kivila jah.:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. on isemoodi jah, ma tahaksin paari aastaga jõuda nii kaugele, et see riik oleks sujuvalt aia teiste osadega sulandunud.

      Kustuta
  3. Teine aasta on huvitav, kolmas veel parem ja neljas juba täiuslik :)
    Ja nii hea, et igasugu reeglid ja kaanonid sellise loomise juures kuhugi olematusse kaovad.
    Neljandik, vaadata võid, aga koju mine ikka ;D, Sul veel suuremad võimalused, ei pea lahjasid liivasegusid tegema ega midagi, kõik on olemas.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. see on tore jah, et aina huvitavamaks läheb

      Kustuta
  4. mulle tundub, et Aalujaid on tabanud kivilabuum :D aga eks see ilus ole ka, kõik need kribalad ja vähem kribalad ja okasnumpsikud ja kivid :D

    VastaKustuta
  5. Väga armsad kõik. Tore sul seal. Selline pisimaailm koos suurtega. Mul ka igasugu mõtteid, aga millal tegemiseni jõuab ei tea. Seni imetlen teie omi.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ja kui siis ükskord ... siis tuleme sinu aeda püherdama :)

      Kustuta
  6. Ilus, ilus... Mauklehe seeria on põnev. Ma enne nagu ei arvanudki temast midagi..

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mulle endale oli ka see taim avastus, see õite paiskumine oli ilus, ilus.

      Kustuta