laupäev, 13. juuni 2015

juunist juunini

Arvutivahetus on huvitav kogemus, mõnevõrra frustreeriv. Loobusin oma HP läpakast aastast 2009 ja sattusin otse kommertsi. Windows 8.1. ... kui mul poleks nutitelefoni kogemust, oleksin ilmselt veel kauem pusinud. Kuvari värvid on veel kalibreerimata ja sestap hoiatan ette, kui mõned pildid nihkes on. Järgmisel nädalal saavad värvid ka paika ja siis ma näen, mida ma tegelikult pildistanud olen.
Juunit, ikka juunit.
Juuni esimene nädal päädis Püsikute päevaga Tartu Botaanikaaias, emblemised jms, põhjaosariiklased olid ka esindet ja meil oli plaan jõuda ka Tagatallu, Muhedike juurde ja siis minu aeda. Nii me tuiskasime poolest päevast teele. !Aga botaanikaaias oli valmis saanud alpiaia uus osa, mille algust ma oma silmaga näha sain ja sellist tiimitööd tahaks näha mistahes aias. Kivid paigutati naks ja naks ning tulemus läheb nüüd iga päevaga ilusamaks. Kui puhkus läbi saab, lähen kindlasti vaatama ja soovitan seda teha kõigil, kellel võimalik. Tartu Botaanikaaias on alati ilus ent sel kevadel on eriti uhke. Natuke valus oli vaadata, kuidas kõik rodopõõsastesse ronisid, et poseerida ... botaial võiks kusagil rahakogumise karbike, (mõni suurem karbike, nt kivist laegas või nii :D)  olla, et fotosessioonides osalejad saaksid oma panuse anda. Ma usun, et eurost poleks kellegil kahju, päeva lõpuks on 300 kindlasti teenitud :Dkui  mitte rohkem ja botaaed saaks osta taimi, kiva jms mida vaja :) no ja aednikke võiks ka lõpuks premeerida, sest kõik käivad nende ilu sees ja ees püherdamas. P.S. on olemas ka Botaanikaaia Sõprade Selts, kellel on konto ja puha.

Juunis on meie peres kolm sünnipäeva ja mina olen siis järjekorras teine. KSJ hakkas varakult pihta ja minu sünnipäevaks laekus viimane osa ja sain elu parima ja kaalukaima kingituse - oma sada tonni tuleb vist ära küll, sest et kokku sai lõpuks kuus koormat ausat maakivi. Iga aedniku unistus (vist).
Täna just mõtlesin, et ongi hea, et kohe tehnikat käepärast polnud, mõtteid muudkui lisandub ja kui ma vajan inspiratsiooni, siis lähen istun kivihunniku otsas :) Maikuu viimasel päeval käisime KSJ-ga kivikoolitusel ja sealt naastes hakkasime vasaraid taga ajama. Tänud sõpradele, Tagatalust saime ühe väikese vasara ja isa otsis kodus välja minu emapoolse vanaisa vasara. Selgus, et mu vanaisa oli ka kunagi kivilõhkumise tööd teinud. Mnjah, ma proovisin ära, aga see on rohkem ikka KSJ-i rida. Minu randmetele on see liig, mis liig. Igatahes kivisaaga tõotab tore tulla. Ma olen väga rahul.

Aia rajamise neljas kevad on vaimustav, igasuguseid üllatusi tuleb.  Juuni esimesel nädalal ilmus astilbede lehtede kohale ereroosa õienupp ja mõtlesin, et nii neoonilt see sildi järgi kollast õit lubanud puispojeng õitsebki või ! Neoonist sai roosa. (no ma ei tea, mis värv siit tegelikult paistab?), aga korralikult avatud õit pildistada pole olnud võimalik, sest juuni teine nädal oli nii tuuline , et hakkas juba tunduma, et kõigist taimedest kujunevad mingid repens vormid. Nüüd aga tahaksin ma valgeõielist puispojengi, sest kui nad mul kasvavad, siis võiks mõni veel olla.

Puhkus on kõigest kuuepäevane, aga ma olen palju jõudnud ja puhanud olen ka. Pole suuremat mõnu, kui isu järgi aias toimetada. Tuuline kuivus ja võilille-aja lõpp on niitmise vajadust vähendanud, see annab hingamise aega. Ööd on valged ja linde täis. Millal see rukkirääk sööb või magab, aru ma ei saa? Linde on tänavu väga palju, küllap sellepärast ka, et võpsik kasvab mühinal. Üks linavästrik elab sauna katuse all ja puhastab kivilat, regulaarselt. Ühel hommikul avastasin, et lohuaia nõlvak on pilpaid täis ja ikka laias kaares kohe. Ei saanud esimese hooga arugi, et kes midagi sellist teha võib. Siis meenus mulle, et rähn täristas tamme otsas ja saigi pilt selgeks. Mitu notti oli augustatud ja üks kännuribal oli pilbastatud. Ma loodan, et kõik närilised maa all said korraliku põrutuse.

Tervelehine elulõng on ütlemata kauni joonega, esimene juuni minu aias, eelmisel hooajal sai istutet. Püsib püstine nagu ka Clematis recta. Mis aga mind eriti eõõmsaks teeb - pajulehine amsoonia hakkab lõpuks õitsema. Küll ma mõtlesin, mida ta tahab, ei võtnud kuidagi vedu, aga tänavu on eriti kaunis ja tema tulemine on juba nähtus omaette. Need sünkjas-rohelised varred mais, natuke udune võte sai, paremat kahjuks pole.


ja üks udukogu juunis. Küllap jõuan veel näidata.  Kolisin paraadpeenrast Platycodon grandiflorused tagasi lohuaeda ja mõned põõsad paraadpeenrasse. Ka on mul hea meel, et õunapuualune inkubaator, kus kasvutingimused on poolvarjuline priske pinnas, on tootnud uhke kurekella (Tagatalu päritolu? või Järvselja?) vt esimene postituse pilt. Mõned hostad võivad seal ka kosuda, et saaks nendega plaani pidada. 
Kevadiste flokside ja hariliku sireli aeg sai selle nädalaga ümber ja lohuaias alustasid ängelheinad. Neid on siin u kuus erinevat. Varasemad.



Tuulekuivus pole õnneks veel kahju tekitanud, uusistutusi olen siiski kastnud, esimese aasta epimeediume ja saunamäele istutatud kellukesi. Saunamäel lokkavad nelgid ja merikannid, siin on mul "kivistamine" pooleli. Kui siin kivi mitte kasutada, läheb taimedel raskeks. Villane nõianõges võib ju kirjade järgi kuivalemb olla, aga liiv on talle ikka liig. Hakkan nelkidega asendama. Nõmmliivatee, see harilik, laieneb mõnuga ja las laieneb, seda teed ma talvel joon. Puhkuse esimene pool mööduski kivilas, oli vaja närilise raja pealt ümber istutada, taimi ta ei söö, aga kergitab üles küll. Üks päev kulus uute mägisibulate sortide paika panemisele. Nüüd oleks veel tehnikaga vaja suured kivid paika panna ja kivila ots sellega ära lõpetada. Ilmselt juulis, kui pikem puhkus hakkab. 


Linnukas on veel pooletoobine, aga eelmise aasta asukad edenevad hästi, sirmokal on lõpuks uued kasvud. Kivirik sai ka lõpuks poolvarju ja talle seal meeldib.


Keldrimäe taga alustab lumepuu õitsemist, turbapeenras laialehine kalmia. Söödavad kuslapuud on marju täis, panin võrgu ja nüüd oleks vaja lisavõrk peale visata, muidu söövad linnud puhtaks. Viinamarjad kosuvad, kasvukoht on kuiv ja esimesel aastal veidi vaevaline, aga neile peaks siin sobima. 



Paistab, et ilmateade kehtib mööndustega nagu alati. Küllap see +26 oli eile koos tuulega ära, nüüd on mõnusalt pilvine ja siinkohal jääb muretult pooleli ;)









4 kommentaari:

  1. Täiega võimas sünnipäevakink. Ja nii õigele inimesele, st mis sellest kõigest Sinu käe all veel saab...

    VastaKustuta
  2. Hää, et seda maakest ikka käes on, kuhu see kingitus ära mahtus :)
    Ja kuidas sellega nüüd veel mitu aastat mängida saab, iga päev kui sünnipäev.
    Aedades on tänavu tõesti linnulaulu rohkem kui varasematest mäletan. Ja meil käivad rähnid samuti kände lammutamas :)
    Las olla jahedam, saavad kõik taimed kauem õilmitseda.

    VastaKustuta
  3. Oeh, need kivid. Need olid ikka nagu rahnud :D

    Linde on tõesti sel aastal rohkem, ei teagi, ilmselt suvepuhkus lõunas oli viljakas :)
    Ja minule selline veidi jahedam, pilvealune ilm sobib kindlasti rohkem kui lõõskava päikesega kuum suveilm. Nagu aialegi :)

    VastaKustuta
  4. Kivid olid ilmama uhked jah. Selline tõeline unistuste hunnik.:)
    Ma olen kindel, et kui lasta kokku KS ja hunnik kive, siis viimane vannub alla ja maandub lõpuks seal kus vaja. :)

    VastaKustuta