esmaspäev, 1. juuni 2015

hommik(ud) ja õhtu(d).metsik mai I


Kes hommikuti aias käib, see asjata ei longi, param-param-paramm, just selleks hommik ongi ;).
Sellest lausest pole ma juba paar päeva/õhtut kaugemale saanud. Asendusarvuti on ka nii aeglane ja ka pole ma eriti optimistlik nende värvide suhtes, mida kuvar näitab, aga üks suuremat sorti pildipostitus sellest tuleb. Kui ära nõrken, siis kaks :)
No ja nüüd on sellest lausest juba sujuvalt nädal saanud :)
Ilus on. Ja metsik, metsik mai.
Viimase kahe nädala jooksul on küll sadanud ja puhunud, aga tubaseid päevi on vast kokku üks.
Olen oma tunde jaganud nii linnukasse kui ka lohuaeda, kuigi siin on kõige vähem toimetada vaja, taimed on suured ja tugevad. Kivilas olen nokitsenud ja möödunud laupäeva pühendasin ümberkorraldustele ja sain lõpuks ka teise osa astmekivid paika, üks on veel puudu, aga sellest veidi hiljem. Turbapeenra taimestamise suhtes on tekkinud mõned uued mõtted, täiendasin end vahepeal, süvenesin raamatutesse. Niitmist ei arvesta, aga mõte kaldub sinna lilleniidu kanti või kui teeks õige punepõllu? :) järgmisel aastal, kus mesilastel oleks siis ikka pidu :)
Müüripealne tahab veel kaevamist, on jäänud viimased ruutmeetrid tellist ja muud mudru eemaldada ning siis veel kive paigutada ja kõrrelisi istutada. Mõned on paigas ka, need, millel koht valmis oli.

 Näiteks harilik sinihelmikas `Heidebraut`kaunis nii hommiku- kui ka õhtuvalguses.

Kitsas kolmnurk amuuri toomingast kuni värvilise vahtravõsuni tuleb veel puhtaks teha, sealt algab müürilahmakas, mille olen plaaninud vaatesse sulandada, aga kuidas, see on hiljem näha. Praegu on seal suur vana lubja- ja telliskivipuru hunnik, mille teisaldamiseni ma pole jõudnud. Mulle meeldib kuidas must mänd `Buda`äkki nähtamatust olekust end täies ilus ilmutas. Amuuri toomingast võpsiku poole jääb roheline riba alles, ei ole mõtet teisi okaskerasid varju istutada, võpsik kasvab iga aastaga meetri võrra kõrgemaks ja see roheline peab jääma niidurajaks nagunii.
Kui veidi vasakule nihukad, siis paistab roomav kirsipuu, millele tuleb ruumi jätta, sest ilmselgelt praeguse kasvuga asi ei piirdu. Küll aga avastasin kogemata, et oksad võivad küll naks ära murduda, kui veidi hooletult neid sasida. Kirsipuu oli ka kaks aastat nähtamatu :)

Need kivid, mis paigas, kannatasid minu jõuga liigutada ja nii mõnegi asend pole veel lõplik, see huvitav osa seisab alles ees. Kändu tagaplaanil ma ka veel ei lõhu, selleks pole aega.

See hunnikuga rada on tegelikult müür, millest ma eile õhtul mõned meetrid puhtaks tegin. Mul on juba teatud vilumus tekkinud, kuidas ja millises järjekorras on tellistele tera alla saada kõige lihtsam. See kitsas siil on ka veel tegemata. Enne tulebki alusmüür puhtaks teha ja siis äärest saab juba labidat kangina kasutada :) Muide, sauna juures paistavad kaks palki. Tegemist ei ole tulbastatud puuga, ma palusin KSJ-l need püsti paigutada, et ma saaksin käru ja niidukiga seal saalida. Sellest vahtra tüvest saavad mõnusad aiapingid Linnukasse. Lihtsalt hommikul avastasin, et mingid hirmsad tulbad on igas kaadris :)

Vaja oleks need viimased siilud ära klaarida, siis saan lõpuks kõrrelised paika panna. Miscanthus sinensise sorte on ootel kuus, osa lohuaias, osa potis, pluss veel nipet-näpet.



Siin see lahmaks ongi, see ümbrus tuleb ka korda teha, et korea kuused ja vahtrad ka nähtavaks muutuksid. Kui kõrgemale ronida, siis näeb see välja nii:

Tellisehunnik on nagu jäämägi, mille tipp paistab, seda ma ka esialgu ära ei vea. Esiteks käsitsi ei jõua, teiseks pole aega ja kolmandaks, meil on KSJ-ga telliseplaan :) . Mis selle uue ala loomisega kaasneb on muidugi huvitav kontrast, lohuaed on rohkem kaarte ja looklemistega ja siis vuhh - sirge müür. Siin hakkavad siis liikumist kivid ja kõrrelised looma, see on minu jaoks põnev ülesanne ja kõige mõnusam osa aedlemisest. 

Vaade paremale ja siis veidi tagasi :) punase kruusiga muidugi :)


Jalutame edasi. Floksstrot. Vanad head floksid, uute kirjade järgi leeklilled. No ei leegi, ei leegi :) Sinine, mis sinine. Tagatalust rebitud valge vist ei näita ennast tänavu.


ümarused ;)
allapoole vaadates



ja kaugemale kõndides

Mulle see mai metsikus meeldib. Kaadrisse kõike ei paiguta, tiarellide sumin jääb allapoole. Eeskujulik peenraäär puudub, hiljem.



Siin on veel ruumi, tekitasin epimeediumite tarvis. Nõianõgest peaks veel vähendama, seda on vaates veel ikka liiga palju.

siin mitte eriti



korea vahakübar

Siit läheb rada alla, lumi piipheina kõrvalt. Varjuruutmeetri peal toimub tihe rebimine ja sügisel peab ilmselt mõned asukad edasi kolima, ruutmeeter laieneb jõudsalt, vari suureneb.


Epimeediumid hakkavad seemet kasvatama. Kuutõverohud õitsema. Norulill on ka juba lõpetamas.




Metsik ja mõnus, eriti pärast vihma. (Pühapäevane rahe meile ei jõudnud, tuul marutas küll kakas korda üle aia). Metsmaasikas õitseb ja olen lasknud tal kasvada, pole maha niitnud. Nõmmliivatee katab liivased laigud ja liiliatel on nii palju lapsi. Martagonid hakkavad tänavu õitsema, need tavalised, minu rõõm ja on ka palju muid minu jaoks nii toredaid uudiseid, aga sellest hiljem

... järgneb

11 kommentaari:

  1. Mai sai minu jaoks nädalaga läbi, nii kiiresti läks, tahaks väga loota, et ülejäänud suvi ometi kauem viibiks...

    VastaKustuta
  2. Aed pole mitte ainult suureks, vaid ka kuidagi küpseks saanud. Ilusad vaated ja ilusad kooslused, muhud, lohud ja müürid. Suur ja kaunis töö!

    VastaKustuta
  3. Puhas kunst, oled ikka vinge naine küll :)

    VastaKustuta
  4. NIi vahva. Tahaks kunagi "päriselt" näha :)

    VastaKustuta
  5. sul on väga vahva aed, selline veidi ürgne loodus taustal ja kultuurtaimed vaheldumisi vaates tekitavad eheda mulje. Ja nagu Muhedik juba mainis, et need lohud, muhud ja müürid on tõeliselt ilusad, veidi muinasjutulised ....

    VastaKustuta
  6. Puuu-ne-põlllll-uuud! punepõllud! jaaa! :D Punepõllu ma võtaksin.

    VastaKustuta
  7. Mul võiks ka olla selline auk, kust telliseid välja tuleb, oi ma ehitaks radu ja terasse... Ilus lopsakus on Sul seal. Paluks nüüd üks värskendus ka kivilast ja sealsetest põnevatest tegelastest. Kuigi ma aiman, et see postitus ongi juba ootel! ;)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. telliste teemal pean veel tublisti arenema, need on muide on kõik üsna eri mõõtu ja mõned on suisa paindes ja enamasti poolikud. Meistrimees võiks midagi valmiski teha, ma esialgu lihtsalt säilitan. Mõned pudenevad kildudeks ja neid ei saa kasutada.

      Kustuta
  8. Sinu maastikud on ikka ägedad ja nende kallakutega saab imelisi asju teha. Oledki teinud.

    VastaKustuta
  9. Kiitust vastu võtta on raske :) Tänan tunnustamast! Tasapisi hakkab looma ja ühenduma.

    VastaKustuta