kolmapäev, 20. mai 2015

teine pool maid aias. veidi puisemalt

Eile, esmaspäeval jõudsin töölt koju ja nagu väravast sisse astusin, pange tähele, värav on mõtteline :) , nii hakkasid tumedad pilved kogunema. Nimelt hoidis terve päeva kuiva ilma ja napilt pool tundi pärast seda kui ma niidumasina välja võtsin ... hakkas sadama ja sadas tund aega järjest. See on hämmastav kui kiiresti ma ennast ikka liigutada suudan, mõned siilud tuli maha võtta, kolme päeva pärast oleks juba teist riistapuud vaja. Viimane sirge sai juba sajus sooritet. Läksin tuppa ja panin ahju kütte ja pliidi alla tegin ka tule, et oleks kuivem ja soojem. Kui vihm lakkas, suundusin kivilasse tehtud kahju suurust uurima, sest hommikul olin tuvastanud uue käigu. Vastikult külm oli ja tuuline. Maikuine külm ilm suvitamise mõttes on talutav, sest alati saab soojemaks minna :) Tegin mõned pildid.

Mulle meeldib tänavune kevad, sademete hulga üle ei või nuriseda, sest iial ei või teada, millal taevakraanid nädalateks kinni keeratakse. Õitsemise aeg on pikk ja poolvarju taimed on tugevad ja ilusad. Kätte hakkab jõudma minu lemmikaeg - epimeediumid õitsevad ja loovad lehti ning okaspuudel on uute kasvude aeg kohe käes, esimesed on juba alustanud. Harilik kuusk `Dungdanga`on hetkel aia nael. Okkalisi on ju teisigi, aga tema on tänane staar. Ma ei oska seda seletada, see on üks rõõmsameelne sort, tal on kevadel rõõmuringid peal :) RHS-i okaspuude entsüklopeediast leiab selle sordi nimetuse alt `Dundang`.  Kompaktne, püramiidjas, lühikeste roheliste okastega hariliku kuuse sort, mis 10 aastaselt on suuruses 60X35. Leitud 1960 Lätist, Dundangast.
`Ohlendorffii`pole küll veel heleroheline, aga juba aimatav.

Picea glauca `Echiniformis` kasvab teist kevadet ja tema kasvukoht on valitud, kevadise päikese kahjustusi ei ole esinenud, koht on selline. Muide, see on ainuke Picea glauca minu aias ja tõenäoliselt ma neid juurde ei too, mulle lihtsalt ei meeldi kaetud ja varjutatud okaspuud, kuigi ma saan aru, miks see vajalik on.

Kui Flox stolonifera õitsema hakkab, siis teen paraadpildi.

Tegelikult ei olnud plaanis okaspuudest veel kirjutada, mõned lipsasid sisse. `Buda`t näitaks ka, tal uhked pungad. Nimi siis Pinus nigra. :)

Lääneküljes on ka teatud elavnemist täheldada, täna hommikul kalpsas akna alt jänes läbi. Tegelikult ka. Ma olin ikka üsna stööritud, võrgud on vaja tagasi panna, koristasin just ära, et oleks mugavam niita. Nüüd sai selgeks seegi, milline kits aias kärneriks käis.

Lisaks jänestele on elavenenud ka harilik kuusk `Push`(sünonüüm `Acrozwerg`, `Acrocona Nana`), varsti on roosad toonid selgemad. Veel meeldib mulle hariliku kuuse vorm `Tompa`, tema okkad ja kuju erinevad teistest hariliku kuuse vormidest minu aias.
Kolm murtudsüdant  harilik, sort `Valentine`ja  `Alba`on külmaköhatused edukalt läbinud. Paraadpeenra kohale saaks ka varsti vabalt soo rajada. Mutid ilmselt hõljuvad peenra kohal, sest allpool on väga, väga niiske. Pojengid on nii suured.
Nii mõnegi puu ja põõsa jaoks on kolmas kevad ja õige kasv ja areng võib alata. Hariliku toominga sort `Colorata`on kevadel kaunis õitseja.

Amuuri toomingas veel ei õitse, aga valmisolek on olemas. Muide, eelmisel aastal olin sunnitud ühe kõrvalharukese maha võtma ja lõikasin tükid ja torkasin sügisel mulda, üks neist pistokstest on lehed kasvatanud ja sellest võib asja saada kui huvilisi on.

Lohuaia nõlvaku peal kasvab kämmalvaher. Tänavu pole külm ka teda kärpinud, ta on juba õige vana puuke, oma 7 aastat tuleb ära :) alla meetri, aga haruneb usinalt. Ostetud Siivi Rajult linnaaeda ja siis maale kolitud.

Mägi-võlupõõsas õitseb, ühtegi mõistlikku pilti ma temast ei saanud.


 Harilik nutipõõsas veel ei kõssa, selle eest on puispojeng esimese õie loonud. Mul ei olnud plaaniski midagi sellist kasvatama hakata, põlgasin külmakartlikuks, aga selle kingituse istutasin maha.  Kaks aastat tagasi olles täiesti kindel, et nüüd tema sureb, sest siis oli juba november ent nüüd voila - nagu maast leitud. Ümber ma teda küll istutada ei julge, kui koht sobib, siis nii on. Veidi udune pilt sai

Ja ühel õhtul läks KSJ aiast karulaugu lehti tooma ja võttis möödaminnes vana vahtra kännu üles. Sama känd, mis pildi vasakus servas. Oh, mis naljakas vaade ja no ja mida ma sinna ...

2012
Arvake ära, kellel on nüüd müür puhas :) See känd, mis pildilt paistab ei loe, sest see on juba meeter kaugemal.

2015
Roomav kirsipuu laieneb iga aastaga ja kannab vilja ka.



Turbapeenras õitsevad heitlehised rodod ja Erica carnea, viimane on juba kuu aega väga kaunis. Tänavu kasutasin päikesekaitseks männioksi, töötas küll. Märtsipäike polnud ka kuigi vali.

Musumaja on sel aastal kaks korda õhku tõstetud ja siis kortsutatud ja sellisel kujul seda kasutada ei saa, nii panigi KSJ mõned ribid südaja aktiniidiale ronimiseks. Kui see kõrgus on ületet, siis võib minu poolest remmelga otsa edasi ronida.
Kõik  kuslapuud on nüüd koondatud linnukasse : Loniciera henryi, L. tellmaniana, Lonicera ×brownii, L. periclymenum, L. caprifolium, söödavad kuslapuud, alpi, harilik  ja peitõieline kuslapuu kasvasid siin juba varem.  Nüüd oleks vaja tobiväädile ka koht leida, siis võiks rahule jääda. Tegelikult olengi rohkem puu ja põõsa inime, püsikud on lihtsalt boonuseks.


Eilne vaade


Õhtul mõlgutasin müüri peal mõtteid, et mida ma tahtsin kolm aastat tagasi saavutada ja kuidas siin varsti kõik muutub, sest lepavõsa ja kuused kasvavad. Lohuaed muutub varjulisemaks ja see on hea.
Täispäikeses kohti ju jätkub, poolvarju armastavad taimed on huvitavad. Päris varjuliseks ei lähe siin küll niipea.
Vaatasin oma jaapani enelaste jutti ja tegin mõned korrektuurid. Õhtu oli täiesti tuulevaikne ja kui KSJ tuli, siis käisime tema "kaasikut" vaatamas ja ööbikud laulsid kogu aeg, neid on siin rohkem kui ma arvasin. Üks saatis meid linnukast vaat et kivilani välja, ei kartnud ega midagi, muudkui laksutas.
Sume maiöö.







9 kommentaari:

  1. Ma hakkan ka järjest rohkem järeldusele jõudma, et olen puude ja põõsaste inimene, püsikutega on lihtsalt liiga palju jama. Tahaks vahel pika seeliku selga panna ja aias päevavarjuga jalutada, mitte ainult tööd teha.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. väga raske on sind puhkamas ette kujutada :)

      Kustuta
  2. Dudanga ongi täiesti eriline, vaimustavalt eriline :D Puud ja põõsad peavad olema aga mina ilma lilleaiata ka küll ei saa. Midagi põnevat leiab igal aastal millesse armuda :D Aga mulle tundub, et Peedimäel on soojem kui meil. mul alles mõned rodod hakkavad seda nägu minema, et õitseka ka või :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ega ma ka veel püsikuid põõsasse viska, neid on ju nii palju ja avastada on ka veel palju. Alpitaimed ja varjutaimed. Puud põõsad on lihtsalt HEA :)

      Kustuta
  3. Mina olen ilmselt püsiku- ja sibullilleinimene, aga kui mul oleks suur aed, siis oleks seal mõned okaspuude kääbusvormid, valge pihlakas `Baiba`, mõned pannkoogipuud ja terve pinu pargiroose.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Futu sa oled armsalt romantiline :) Kui roosid, siis juba pargiroosid, see on küll hea mõte. Kui mul oleks suur aed, siis rajaks pargi :)

      Kustuta
  4. Mina olen raudselt puuinimene, ilma ei saa kohe kuidagi :) Varst-varsti on okkaliste hiilgeaeg, siis ei teagi enam, kes see kõige-kõige on. Minu `Dundanga alles alustab, aga istutasin ta ju ka alles kevadel.
    Müür on Sul küll uhke, päris kadedaks teeb :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Puide asjus on sul suur osa, kus ma muidu nakatunud oleks :)
      Müür on jah ju lausa maast leitud :)

      Kustuta
  5. Okkalised tegelased on nii armsad :), silm puhkab nende ilusate värvide ja vormide peal...

    VastaKustuta