esmaspäev, 11. mai 2015

mai teine pühapäev

Valged alustavad ja võidavad :) Ilmamärgid. Pühapäeval vaatasin tamme ja vaatasin saart. Tamm hakkab kohe-kohe lahti rulluma, võpsiku saartel on suured pungad, mis on nii kõrgel, et ega hästi näe, kas väikesed lehed või suured pungad. Lagedal troonival saarel on veel kõik lukus. Toomingas veel ei õitse, aga palju ei puudu. Lääneküljes, kus ei ole sugugi soe siin valitsevate tuult tõttu, õitseb toompihlakas.Varvasadiantum rullib, teised sõnajalad ka. Peaks nagu stabiilsust näitama? Ilmaprognoosid panevad ohkama. Oma ilmajaama oleks vaja. Eelmisel kevadel olin väljaistutamisega veidi tormakas ja tapsin ära ühe põõsahakatise ja murtudsüda `Valentine`pidi ka otsast alustama. Ahjaa, kolmiklilled hakkavad õitsema! Arvestades seda kui kaua aega läheb enne kui see taim õitsema hakkab, on põhjust rõõnustada.

Uued epimeediumid saavad vett ja vilet. Esiteks potistasin nad valesse kasvumulda, kui välja istutamine veel venib on ikka jama majas. Teiseks jooksen ma nende taimekastidega kasvuhoone ja õue vahet ja ikka on kasvuka aken valel ajal lahti/kinni. Edromist tellitud kasvasid aknalaual ja kuigi ma neid kasvukasse kolides ka varjutasin, ikka minestusid - päike.  Ei midagi letaalset, aga hää see nüüd ka pole. Küsimus ei olegi niivõrd temperatuurides kui päikeses, puude lehed on ju alles väikesed, ei anna veel nii palju kaitset, et ma võiks need taimetited õue jättagi. Pigem oleks mul vaja ühte pilvisemat nädalat ja tundub, et seda lubatakse ka.
Epimeediumid, mis saabusid aprilli lõpus paljasjuursetena, on erinevas kasvujärgus. Mõni alles trügib, mõni on juba päris uhke. Peenraasukad on omas tempos areneda saanud. Kõige vanem neist on Epimedium x rubrum. Suureõielised epimeediumid hakkavad vast nädala pärast õitsema. Mille üle aga mul on eriti hea meel, on kauaoodatud raamatu saabumine. Timber Pressi "The plant lovers guide to epimediums". Mitte, et kahe kaane vahele mahuks kogu tarkus ära, aga mulle meeldib erinevaid allikaid kombineerida.

Kuhugile tuleks tulikirjas kirjutada - võta mais korralist puhkust, kui jahe ja pikaldane kevad ka poleks, ikka saabub hetk, kui korraga on vaja niita ja istutada ja rohida ja mõned teevad hoidiseid ka juba :) rabarberist. Mina võiks mürkleid/kogritsaid teha. Nood on nüüd nii turbapeenras kui ka lohuaias, ma oleks neile äärepealt peale astunud, sest sealt ma neid küll ei osanud oodata.
Mulle meeldib astilbede tulemine, lehestik on lihtsalt nii omanäoline ja hoiab vormi. Eelmisel aastal sai neid vähendatud. Näis.

Teen ruumi. Valgete taimesiltide asemel oleks pidanud mustad ostma, sest need valged kriiskavad nüüd igal pool. :(

Igasuguseid arendusi ma veel ei demonstreeri. Sellega on ka aega. Vähemasti üks asi, millega kiiret pole. Tegelikult tuleb aias liikudes kasutada hoopis seda mantrat, et ma jõuan igale poole, kuhu vaja ja loojanguni on veel tunde ja tunde :)

12.05. teisipäev

Muidugi lubatakse öökülma, minu maguskirsid hakkasid õitsema. Esimest korda uues kodus. Kõik mustsõstrad ja karusmarjad on õisi täis.



Ja see udupeen roosa pähikuga kõrreline, Chasmanthium latifolium `River Mist`on kivilas ellu jäänud, juhhei!

13 kommentaari:

  1. No sellega oilen ma nüüd küll lausa 200% nõus, et mais tuleb puhata. ja kui hiljem veel vaja puhkust, siis ülemuselt või see palgata puhkus välja moosida. Lauspatt on lauataga istuda, kui sada ja kümme asja on teha vaja ja teha vaja on KOHE!
    Õnneks ma siiski maisse pisku puhkusenädala planeerisin, aga seegi on täis igasuguseid muid asju, kui oma koduaed!

    Neid arendusi ma ootan huviga, teades sind Nääpsu-Hull_Naist-Lõuna-Eestist, siis ahmin ilmselt korralikult õhku peagi ja küsin, kuidas ometi Sa suudad seda kõike 24 tunniga ööpäevas täiskohaga töötades?! :)
    Põnevil

    VastaKustuta
  2. Mais on alati kiire, alaku see kevad kasvõi jaanuaris :)
    Pisike nädalake mais kuluks küll täienisti aiale, aga kes ütleb, et see vihmapäevadele ei satu :D
    Kui istud maha ja mitte midagi ei tee, läheb kiire ka ruttu mööda ja tegelikult jõuad ju ikkagi kordades rohkem kui esimestel aastatel.

    Taimi oleks minestamise eest kaitsnud katteloor.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

      Kustuta
    2. Nad olidki mul katteloori all, aga vöib olla jäi väheks . kiire läheb muidugi mööda






      😆

      Kustuta
  3. Mina olen see hull, kes juba aastaid puhkab mais ja on mônus, mantrad saab lugeda veerides:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Järgmisel aastal olen targem :)

      Kustuta
  4. mina ju kogu aeg kodus aga maikiirest ikka ei pääse, mulle tundub, et kui poleks kogu aeg kodus jõuaks rohkem :D

    VastaKustuta
  5. Mais on igal aastal tunne, et mitte midagi ei jõua...õnneks läheb see üle. Kui mitte enne, siis pärast jaanipäeva.

    VastaKustuta
  6. Need vähesed vabad päevad on eriti mõnusad, siis on hommikul selline tunne, et kõike jõuab ja vaatad rõõmsalt ringi, et millest ma alustan. Kui on mitu järjest, siis on õhtud ka head, ainult et väsimus on suur. Kui aga järgmine päev on tööpäev, siis on küll fustreeriv, sest maikuu on eriline.

    VastaKustuta
  7. Sa ikka oskad nende epimeediumitega tilgutada - ma olen varsti täitsa küpse...:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. :) sulle võiksid nad päris hästi uude aeda sobida, nad ju alusmetsa taimed ja nende hulgas on nii happelist pinnast armastavaid ja mõni saab kuivas varjus hakkama. Poputamist ka ei nõua ja teod neid ka ei himusta, kevadel õite rõõm, sügisel lehestik...

      Oma lapsele lubasin juba paljundama hakata, eks neid võib siis rohkem ette võtta :)

      Kustuta
  8. Mind pani mai puhkus hoopis aeglasemalt liigutama ja kokkuvõttes jäi mulje, et mõne nädalavahetusegagi jõuan hoopis enam. Aga eks ma rohkem vaatasin ja nägin ja mõtlesin. Algul oli ju aega küll ja küll, pärast pigem, et ah nagunii ei jõua. Ja nii see nädal läks. Mai on vist üldse kõige kiirem aeg.

    VastaKustuta
  9. Elu on näidanud, et kui terve maikuu saab aias veeta, siis võib rahuliku südamega jälle tööle minna, sest aed on suveks enam-vähem vinks-vonks. Umbrohtu jaksab töö kõrvalt ikka rohida, aga muud mina näiteks küll ei jõua. Hädapärased istutused ehk ja ongi kõik. Tegelikult peaks augustis ka üks nädalake olema, aga kõike head ei saa.

    VastaKustuta