kolmapäev, 6. mai 2015

mai esimene nädal.

Eile sadas hooga vihma ja vikerkaart. Õhtu oli soe ja sume ja nägin linde lohuaia kohal musitamas. Tõusevad koos õhku ja siis on nokkapidi koos. Võib olla jagavad ussikesi, ma ei näe ju nii kaugele, aga kevadel käib ussikeste jagamine ka musitamise ette.

Vaated oleks nagu samad, kõrvalisele pilgule jäävad muudatused märkamatuks. Mõni koht on pisut korrastatum, mõnes kohas käib töö, sest kui palju ma talvel ka ei mõtiskleks oma aia kohal, siis heureka tabab mind tavaliselt kevadel. Kui hästi läheb, siis aprillis, aga muidu kipub see maikuusse jääma. Nüüd oleks hädasti puhkust vaja või veidi jahedamat suve. Nii sündis eelmisel aastal kivila ja lohuaia turbapätsi projektike.




Õhtud loovad vahvaid varjumustreid. Enelased on nagu värvilised (pool)pallid. Varsti peaksid mõned kuusevormid rahulikuma rohelise sisse tooma.
Tänavu käin erilise hoolega okaspuid uurimas. Mõnes kohas on hariliku kuuse vormid juba pungitamas, see on nii ilus ja aina ilusamaks läheb. Kivilas nt `Little Gem` (dammidamm). Keegi on kahel kuusekesel latva proovinud, jänes?! Kits?! ja miks just neid!

Palsaminulg `Kiwi`

Lohuaias harilik kuusk `Nidiformis`... Okaspuudest tuleks muidugi eraldi kirjutada, nende kevad on kohe kohe käes.


Linnukasse kolitud võsaülane paistab üsna kaugele ja lähedalt vaadates on ka kaunis. Veidi allpool kasvab pisiülane, Anemonella thalictroides ja tiibpojeng Glaucidium palmatum.
KSJ-i aias hakkas maguskirss õitsema, minu maguskirssidel on küll õienupud, aga avanenud veel pole, põllul külmem ka.
Tööde järg on nüüd nii kaugel, et tegin esimese niitmise, parandus - esimese niitmise tegi üks minu kolmest ja teise tiiru, seal, kus vaja, tegin esmaspäeval, 4.mail. Lõpuks külvasin salatit ja need siuh, kolme päevaga pinnal. Varsti lilled kasvuhoonest välja ja tomatid sisse.  Jõudsin kivilas ja turbapeenras rohimise tiiru teha, vähendasin helmikpööriseid, et teistele taimedele ruumi teha ja seda on veel vaja teha. Minu suureks üllatuseks võtsid sügisel maa sisse torgitud viinamarja oksad juured alla, aprillis olid nad väga morbiidse olemisega, ma arvasin, et neist ei saa asja. Maja juures turritavad heina sees pojengid, ma arvasin, et sain kõik kätte, aga tühjagi. Ümber istutamist ootavad veel Henry kuslapuu ja tellmanni kuslapuu. Teravahambulise aktiniidia istutasin südaja aktiniidia lähedusse - las hullavad.

Tiigi veetase tõusis lõpuks nii kõrgele, et olin sunnitud punajuured igaks juhuks edasi kolima. No need olid ühe hooajaga uskumatud juurikad loonud. Möödaminnes juurisin tiigikalda muhu võililledest puhtaks, aga neid ikka jätkub igale poole ja nad külvavad ennast just püsikute keskele ja siis teevad näo, et on kas astilbed, peekerlilled, kurerehad. Suureleheline brunnera aga kasvab vees nagu mühiseb, pool on mullas ja pool vees. nn paraadpeenras möllab mutt ja kõik kasvab mühinal, siia ei kavatse ma enne sekkuda, kui mõned ehituslikud asjad selgemaks saavad. Küll see plaan ka tuleb.
Vihma ajal sekeldasin kasvuhoones ja nägin, kuidas imetilluke sisalik lillepottide vahelt vehkat tegi, neid kohtab nüüd igal pool ja kui tiigiservast soojemat vett pangega ammutada, peab sisu kontrollima, viimati oleksin ühe jälle ühe vesiliku istutusauku kallanud.
Pärastpoole käisin veel pungatiirul ja unistasin sellest, et ehk hakkab karoliina haleesia sel suvel õitsema, natukenegi, et ma näeks, kuidas ta õitseb :) Mürkleid pole endiselt, aga lääneküljes on midagi kahtlaselt limatünnikute nägu välja ilmunud, pean täpsemalt uurima.

Lihtsalt rohkem aega oleks vaja :)

P S Ööbikud on kohal!

14 kommentaari:

  1. Ilus :). Aega oleks alati rohkem vaja... Okaskerad on mind ka nüüd rohkem huvitama hakanud, nende rahulik rohelus ja erinevad toonid-vormid on nii mõnusad. Ja huvitav on see tõesti, et umbrohulised oskavad alati väga hästi teeselda kedagi, kelle läheduses nad kasvavad ;)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Okaspuudega on ikka nii, et kui juba sõrme annad, siis käe võtab :) Kui kadakatest kasvad välja, siis kuused ja männid ja elupuud ja ... on mille hulgast valida.

      Kustuta
  2. Ööbikut veel pole aga küll tuleb :) aega oleks isegi minul rohkem vaja, kevadel on aednikuhinge kuritegu leivatööle saata :P
    Ilus on sul seal, tahaks vaatama aga kiire ju :D

    VastaKustuta
  3. Toimekas ja tegus, väärib kiitust! Mina oma puhkusega olen hoopis aeglasemas olemises ning imestan endamisi, et tavaliselt nädalavahetusega jõuan sama palju kui nüüd poole nädalaga. Eks olen siis rohkem omadega asja juures.

    VastaKustuta
  4. Lahe, et sa oskad möödaminnes tiigikalda võililledest puhtaks juurida :) Ma juba kujutan ette Sind haldjana aia kohal hõljumas.

    VastaKustuta
  5. Tore lugeda jah kuidas möödaminnes kõik vajalik tehtud saab :)

    VastaKustuta
  6. Väga tabav ütlus võilillede kohta, kusjuures see läheb neil vähemalt pool aastat õnneks, teeselda, et on priimula või mõni muu lill.

    VastaKustuta
  7. Ma pole niitmiseni veel jõudnudki ja istutamist vajavaid potsikuid on ka terve seinaäär täis :(, nende suurte laatade ettevalmistus ja postipakkide pakkimine on kogu aja võtnud. Olen, kurat, endale ikka hobifirma meisterdanud, oma aeda pole aega minnagi :(

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kui sul on suur ettevõtmine, siis oleks ka imelik, kui sa kiiremal ajal aeda jõuaks. Kõik tahavad ju taimi saada.

      Kustuta
  8. Kes teeb, see jõuab! Ja Sina jõuad veel rohkemgi. vahel lausa tekib küsimus, et kuidas ometigi!?
    Võililledega on täitsa keeruline vahel kohe. eriti kui nad on pugenud näiteks floksi juurde elama ning teesklevad seal ise ka floksi. :/

    Niitmisest me parem ei räägi. mul oleks Kesset vaja, sest see niidetaav tegelane kasvab tunduvalt kiiremini, kui ma niita jaksan. Õnneks pole ainult minul nii :)

    VastaKustuta
  9. Talvel muutub aed kuidagi anonüümseks, sestap tulevadki head mõtted alati ikka teda nähes ja tunnetades.
    Sisalike pärast pole vaja muretseda, küll nemad tee veeni tagasi leiavad.
    Meil on ka kirsid alustamas- ilukirsid :) ja niidetud on päris mitu korda.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kirsside õitsemine paneb unistama.
      Teil on ikka muru, mitte heinamaa :)
      mul on varsti võililleväli

      Kustuta
  10. Jah vett sellel aastal jagub! :) Mulle jäi silma sinu harilik kuusk `Nidiformis`...kuna seda kõik Šiguldas pakkusid, siis jäi mul seekord see ostmata... Ja arutan siin sinu kauneid okkaliste-aluseid kivipeenraid vaadates, et pean ka vist hakkama kiva korjama...:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. `Nidiformis`on klassika nagu ka `Tabularis`, viimast mul veel ei ole, ema aias laiutab üks väga kaunis eksemplar, käin seda ikka vaatamas.
      Kivilatel on nii palju võimalusi, neid tasub vaadata.

      Kustuta