reede, 22. mai 2015

jälle tuleb Tsiil oma epimeediumi uduga

Nüüd on see aeg siis käes, epimeediumid ja tiarellid dammdidiidamm :) Kaks aastat tagasi kirjutasin Ablogis esimese kokkuvõtte epimeediumitest lootusega, et mõne aasta pärast olen kogemuse võrra targem. Kaks kevadet hiljem orienteerun selles liigirohkes perekonnas paremini, sel hooajal olen istutanud oma aia varjulisematesse kohtadesse uusi liike ja olen ülipõnevil.
Siililegi selge, et ma neid imetlen ja et minu seltskonnas on parem seda teemat vältida. Tagasiside korras olen kuulnud, et see on tundmatu taim ja et seni on peetud mittemidagiütlevaks, seda, et meil veel eriti suurt valikut pole ja seda, et see on kuiva varju kasvukoha taim. Kuiva varju on teadupoolest kõige raskem haljastada, neid taimi, mis ka ilusad oleks, pole palju. Ent kõik epimeediumid ei sobi kuiva kasvukohta nagu ka on epimeediumid, mis eelistavad haput keskkonda ja lubjases pinnases ei edene. Ka on nende hulgas külmakartlikemaid, mille kasvutsoon on 5-7.
Minu esimene epimeedium oli E x rubrum ja riburada järgnesid E grandiflorumi sordid. (Z4).

Epimedium x rubrum
Algaja õnn aga on selles, et tellisin endale (2012) E. grandiflorumi sordi  `Nanum`. Tunnistan ausalt, sest et tal oli pildil valged õied :) Täna ma tean, et tegemist on ühe õiterohkema kääbuskasvulise sordiga.
E. grandiflorumi sortide hulgas on loomulikult ka suuremaid, Euroopas populaarne sort `Color Giant` ja Epimedium sp `Giant`. Ootan huviga, kuidas neil minu aias kohanemine läheb. Epimeediumid ei ole nende aednike jaoks, kelle kirg on suureõielised lilled. Tegemist on ikka alusmetsa taimedega, mis suurema aja hooajast sulanduvad ümbritsevasse.  Nende naabriks sobivad lumeroosid, kolmiklilled, tiarellid, sõnajalad. Nad on pigem nagu haldjalilled, õrnad, õrnad, õrnad. Mul ei ole neid ka veel nii palju, et ma raatsiksin mõnda vaasi tuua, nii et seda ma küll ei tea, kuidas nad kimbus püsiksid :)
Siin pildil on tagaplaanil E. grandiflorum `Rubinkrone`, õitsemine alles algamas. Nagu ma ei väsi kordamast, tänavune poolpilves ja sademeterohke jahe kevad on ka epimeediumitele hästi mõjunud.
Epimedium youngianum `Roseum` on pärast nigelat esimest aastat muutunud lopsakaks ja õiterohkeks.

Epimedium youngianum `Roseum`
Nimesildi nahka läinud epimeedium, pean ära määrama :) Ootan veel lehtede suurenemist, peaks olema veel üks E.grandiflorumi sort.

Epimedium grandiflorum `Violaceum`
Uutest liikidest kirjutan hiljem, mõned õrritavad pildid sissejuhatuseks ;) Nende õied tuleb kahjuks ära murda, et kohanemine potist suurde aeda ladusamalt läheks.

Epimedium x `Domino`

Epimedium fargesii `Pink Constellation`
Linnukas tuleb uus poolvarjuala, siin tahaks metsaaeda matkida, kuigi metsa nagu polegi, väike võsake on :) ja künka taga KSJ punaste kaskede kaasik. Pildi mõttes polegi midagi lisada, alles üksikud nutsakad puude all. Tiarellid aga on maikuu lahutamatu õievaht.

Selline mudru siis :) Aga kujutlege hetkeks, kuidas oleks kui metsa all ja pargis valendaks `Nanumi`õied nagu valge tähepilv!






8 kommentaari:

  1. see epimeediumiudu on üks ütlemata ilus udu, selline hullutav nagu sireenide laul :D ja tiarellid on sel aastal taas õiterohked :)

    VastaKustuta
  2. Oh Tsiil! Sul on põnevad tegelased enda ja teiste hullutamiseks :D
    Mul alles üks epimeedium aias ja seegi tegelikult alles potis. kolb peagi oma kasvukohta. Eks proovin ära ja mine tea, ehk hakkab järgmine lastehaigus külge :)

    Tiarellid on muidugi imelised!

    VastaKustuta
  3. Epimeediumidega on nii, et nad peaksid asuma kuskil kõrgemal, et saaks nende võrratuid õisi vaadelda. Ja muide, õhtuti heljub epimeediumide kasvukohast hurmavat õrna lõhna, mis meenutab kergelt kannikest kuid ei ole ilmselgelt seda. Väga sümpaatne liik.:)

    VastaKustuta
  4. Ohjahh, õrritad jah, aga samas on ikka väga hea näha, et nad sul nii hästi edenevad! Üksõhtu surfasin neid netis ja see on terve teadus, kust neid piisavalt külmakindlaid liike oleks kõige parem osta. Kust sa oled hankinud?

    VastaKustuta
  5. Õitsevad, õitsevad! Nii epimeediumid (mitte küll veel kõik) ja tiarellid ka. Ilusad udud mõlemad :)

    VastaKustuta
  6. Külmakindlamad ongi E xrubrum, E xyoungianum ja grandiflorum. Neid müüakse Eestis ka, Järvseljalt ostsin kunagi esimesed, aga suurem valik on sakslastel, neil ei ole saatekulu ka nii suur. Vaa tasin, et meil pakub mõnda Helga aed ja küllap on näpuotsaga teistelgi. Väga laiatarbekaup veel pole.

    VastaKustuta
  7. Peale esimest eksikombel saadud epimeediumi tahan kindlalt neid juurde muretseda - nii imelised, nii õie, lehekuju- kui värvi poolest.

    VastaKustuta