esmaspäev, 13. aprill 2015

soe tuli ja läks, tuuline kevad

Kevaded ongi tuulised. Reedel koduõues seistes olin laupäevaks lubatud soojuse suhtes üsna skeptiline, sest seitse päeva puhunud tuuled olid mu surmani ära tüüdanud. Üks seik ehk välja arvata - kaevamisel tekkinud juured ja juurikad kuivavad maapinnal lõkkekõlbulikuks. Mitte et sellise ilmaga lõket teha saaks,  kunagi hiljem ehk ikka saab. Oli vaja üks känd veel kätte saada, sest see rikkus vaadet :) männiga. Maa seest sain kätte kaks kärutäit ja õhtul läksin sügava rahulolutundega magama.

Laupäeva hommikul alustasin kasvuhoonest, tuulutasin tube no ja häirisin oma koduloomi. Ma kujutan ette kui mõnus tal seal katteloori all olla võis, šoe, šoe, šoe. :) Õues oli ka soe ja oo imet, tuul vaibunud. Kuna edaspidiseks lubati aga jälle sademeid, siis oli istutuspäev. Mängud Papoosega. Mina see olingi, kelle kasuks Muhedik selle toredusest loobus. Picea sitchensis `Papoose`. Ma lihtsalt pidin selle saama ja nüüd oli vaja talle koht leida nagu ka uutele mändidele Pinus densiflora `Golden Ghost`, Pinus densiflora `Vibrant`ja vahetusena saabunud P densiflora `Jane Kluis`. Vahel ma mõtlen, et mul ei ole peas kõik korras, mis häda on mul kogu aeg neid õrnakesi välja valida.

`Papoose`sai  kivilasse, aga see koht on ju veel pooleli ja nii ma toppisin siia-sinna, et oleks soe ja oleks valgust ja ruumi ja et sobiks. Kõik kokku paras katsetamine ja jooksmine, et lähed kaugemale ja vaatad sealt ja siis teise koha pealt.

Sai paika ja siis tundus, et kogu kivila II poole raskuspunkt läks nihkesse, mis on ka loomulik silmamoondus, sest suured kivid pole veel paigas ja `Rositech`peaks sellel aastal juba ennast näitama hakkama ja tal on tulevikus vaja vähemalt 1,5 m. Olgu kuidas on, männid said peaaegu kõik paika ja järgmised okaskerad saavad olema rohkem meie kandi liigid. Ja kui ma seda kohta kaugemalt vaatan, siis saan kogu värki allapoole tuua ja esimest poolt suurte kividega tasakaalustada. Aega on.


Üks soe päev lõi pungad roheliseks ja oranziks ja punakaks, sõltub sellest, milliseid puid põõsaid vaadata. Jaapani enelased näiteks. Kevadadoonis üllitas esimese suurema õie, teised passisid nupus edasi. Lohuaias on näha kevadmaguna otsakesi, transilvaania sinilill õitseb ja oo imet, sügisel impulssostuna kaubandustvõrgust haaratud gentiana on elus. Epimeediumite otsakesed paistavad ja korea forsüütia `Kumson` on kenasti talvitunud ja pungad prisked. Euroopa lehised õitsevad ja jaapani lehis on kivilas ka pungasid värvinud. Thunbergi kukerpuud. Paras möll ühe päeva kohta. Liblikad, konnad, sisalikud. Tiigist vett ammutades peab ettevaatlik olema, et vesilikke sisse ei lipsa, mis neid ikka solgutada. Naabri kassi pidin ka tellisehunniku juurest minema peletama, mis ta neid sisalikke passib, mingu põllule hiiri püüdma.

`Golden Ghostile`leidsin keldrinõlval sooja koha. Tuntud laulusõnad saab siinkohal ümber teha: sääl on traati, palju traati. Täpsustan - okastraati. Paari kindaid tegin ribadeks. No mida kõike siia maetud pole, koha loomine võttis aega. Siis tegin mullaparandamise tiiru ja veel midagi. Ei tea küll miks tekib esimesel soojal kevadpäeval hull mõte kõik kevadised tööd ära teha, see pole ju ilmselgelt ei võimalik ega ka vajalik.
Pühapäeval istutasin KSJ vaarikaid ja mõlgutasin ogoorodina mõtteid, midagi hakkab sõpradelt ka külge jääma. Vihm toodi kohale räige tuulega ja ma mina nahistasin kasvuhoones KSJ-i pelargoonidega ja istutasin toataimi ümber.  Mõtlesin juba, et peaks minema hekki hirmutama, et see kiiremini kasvaks, sest see tuulte peal elamine läheb pika peale tüütuks. Tegin vihmade vahel veel mõned istutused ja õhtuks olin nii otsas, et jäin kauaoodatud "Troonide mängu" avamuusika ajal magama.

Loodetavasti ilmaolud paranevad, sest varsti on mul vaja istutada ligi kolmkümmend epimeediumi, üks huvitavam kui teine. Eeltööna on vaja pinnast parandada, koht on olemas. Dammdidamm.

13 kommentaari:

  1. See `Papoose ` vajab ka 1,5m ruumi, kõrgusega ju probleeme pole, seal ülal on ruumi küll :D
    Aga istutamiseks sobivad jahedad ilmad rohkem kui saunakuumus. Nii tark taevas, kastab enne maa korralikult ja sügavalt läbi :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. jah, ma jalutasin eile aias ja vaatasin, et vaatamata jahedusele lehtpuud ja -põõsad on juba sammukese edasi edenenud. Tiik aga on lausa triiki täis.

      Kustuta
    2. Muide, Papoose juurestik oli eeskujulik, väga hästi koolitatud puu. Männid nii heas seisus polnud, aga väga nuriseda ka ei saa.

      Kustuta
  2. Sinul seda energiat jätkub!
    Kivila on võrratu,seda olen juba mitmeid kordi kiitnud ja ei väsi kiitmast

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kiita tuleb neid, kes seal kasvavad :)

      Kustuta
  3. Kivila tuleb ikka väga age ja mul on lausa kahju, et igal pool möllava naadi tõttu ma kivilat teha ei saa.
    Okastraati tuleb ka meil kogu aeg kuskilt välja, hoolimata mitmekordsest äraveost igal aastal, saab vanarauatünn kogu aeg täis

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Loodusliku liiva sees on ka palju suveumbrohu seemet, nagu vihma antakse, nii välja trügib. las eaga pintsettidel välkuda. II pooles on allpool naati ja siin tuleb väga hoolas olla, see rõip ju paljuneb hästi.

      Okastraat on uus kogemus, see on ju nii väändunud ja kätte saada üliraske. Ühel ilusal päeval ehk on meie maad ja platsid puhtad.

      Kustuta
  4. Tõesti damdidamm Sul seal kivilas :) Ma magasin ka kauaoodatud troonide mängu maha, nüüd panin endale kirjutuslauale sildi korduse kellaajaga :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Nagu allpool näha, kustus Futu ka ära :) esimesed kevadsoojad rammestavad äragi, sul veel mutukad ka lisaks :)

      Kustuta
  5. Jah, nüüd on ka minu jaoks ilmad sellised, et töölt tulles kohe peenrasse. Noh ja siis jäigi iluuni päeval magamata ja arvake ära, kes ka enne Troonide mängu ära kustus?:)

    VastaKustuta
  6. Nii tore on askeldusi ja "tagajärgi" näha :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. enne ja pärast pildid on ikka päris lahedad :)

      Kustuta