pühapäev, 26. aprill 2015

kõige mõnusam

on siin. Ma oleksin kogu aeg kodus või peaaegu kogu aeg või nii palju kui võimalik. Sellest saavad aru aednikud või inimesed, kes sind südametarkusega vaatavad. KSJ küll saab. Ohkab, aga saab. Sest kevad, see on seisund. Vahepeal tuleb käia tööl, autokoolis, esmaabi kursustel ja veel mõnes kohas, mis on aednike kiusamiseks välja mõeldud. Täna aga on kõige mõnusam, sest lõpuks ometi on parajalt soe ja parajalt vihmane. Hästi vähe vihmane, nii et ei pea end keepi riietuma.  Aed on muutunud pitsiliselt roheliseks ja vahepeal oli nii palju aega, et ma jõudsin päris palju ära teha ja ette valmistada. nt Linnuka. Linnukas on see koht, kuhu istutatakse poolvarjutaimed ja siis nad kasvavad seal ja linnud võivad seal segamatult käratseda, sest ükski Pulsatilla neid seal ei jahi, sest mul ei ole kassi. Sellest veidi allpool. Ah jaa, paregu veel umbrohi ei voha ja kõik on kenasti kasitud, võrreldes kuutaguse ajaga. Nädala pärast peab ilmselt esimese niitmise tegema, vähemasti mõne koha peal küll.


Sääski veel pole, küll aga tigusid, mis on vähe mõnus, aga veidi paratamatu ka, sest kui on soe ja niiske, siis nad roomavad oma peidukatest välja ja nii ma liigungi kahe pangega - ühte läheb umbrohu vms sodi ja teise teod. Kui neid oleks vähem, siis oleks neist kasu ka, sest nad alustavad vana sodi jõhverdamisest, no aga kui nad mu kellukaid ja epimeediumeid juba nosima valmistuvad, siis ei ole parata - väetise pange.

Vahepeal leian uusi ninakesi ja sildid on kadunud ja ma kratsin nii mõneski kohas kukalt, et kas ma tõepoolest istutasin sinna miskid sibullilled või tegid seda närilised?! ja forsüütiad õitsevad. Natuke. Esimest päeva. Nii looklev kui ka korea forsüütia. Nupud on neil veel ühte nägu. Neid ma tunnen, need olen ma küll ise istutanud.



Teen tuhat pilti karukellast, sest et mulle meeldib. Natuke tahaks teisi karukellasid ka, aga nood on veel kasvuhoones. Pulsatilla montana ja Pulsatilla turczaninowii ja Pulsatilla grandis. (Kui ma endale kunagi kassi või kitse võtan, siis panen nimeks pulsatilla. Kui kass on tubli, siis on Pulsatilla, kui pahandust teeb, siis Vulgaris ). Teiste karukelladega läheb veel aega, sest neid peab veel õueeluga harjutama hakkama ja vaevalt et ma nende õisi sel kevadel näen. Järgmisel aga kindlasti.

Võrkiirised said nüüd otsad lahti ja õitsevad juba grupiviisiliselt. `Clairette`on tegelikult sinisem kui sellelt pildilt paistab.


Udaa paju õitseb. Tema hakkab mõne aasta pärast rohkem vaatesse paistma. Tundmatud lokilised pajud, mis said alguse ühest lilleseadest, on tänavu ilusad, sest tal oli soe ja otsad jäid näpistamata. Pildile aga nad väga ei jäänud nagu ka Salix alba `Gold`, puhas kuld :) ja Padus avium `Colorata` ja seda rodu võiks jätkata.

Kivilas on oodata uut pintsetitundi, sest küllap see soe ja vihm lööb elu käima.
Kaevasin välja mõned astilbed, sest sinna oli naat sisse trüginud ja nad kasvavad peenra servas ja kui ma neid tänavu puhtaks ei tee, siis on varsti terve lohuaed naati täis. Ühtlasi saab neid ka jagada ja mõned soovijatele ära potistada. Buddleia ajas ka lehed välja, talvekülma polnud ja ilmselt kasvab tänavu rekordiliselt kõrgeks. Suurema osa buddleiadest lõikasin varakevadel liigse agarusega tagasi. Ja mis siis.

Laupäeval vaatasin potistatud taimed üle, külmemal ajal ma seda ei viitsinud. Vaja veel istutada ja ümberistutada. Ühe halli männi peab saunamäelt ära tooma ja esialgu potistama, sest tal on ilmselgelt midagi viga ja tundub, et see on kasvukoht.

Võtsime maha kõige jämedama vahtra, sest seda oli vaja teha, ta oli sauna katusel ja tamme seljas. Kahju oli küll. KSJ saagis ja mina pidin köiega langemist juhtima. Puu oli sauna peale kaldu ja lõpuks saime ikkagi kahekesi õigesse suunda langema, kõik jäid terveks ja nii kiiresti pole enam ammu jooksnud. (et puu alla ei jääks).

Muidu on jätkuvalt mõnus. Varsti saab uustulnukaid istutama hakata ja kõik mu epimeediumid moodustavad õienuppe. Talviseid kadusid peaaegu pole, isegi emajuured on üllatavalt talve üle elanud, need mõned pirtsumad liigid. Kõrreliste kohta ei oska veel öelda, mõned veel tukuvad. Põõsastest virgiinia lumepuu ja karoliina haleesia ja harilik nutipõõsas... neil on veel aega laialt käes.

Täna tõin aeda võsaülased ja mõtlesin, et lõpuks ometi hakkab mu kalender lapsepõlve moodi käima, kui kevad algas sinililledega, sealt edasi ülaste ja sealt edasi nurmenukkude ja pääsusilmade ja piibelehtede ja kullerkuppudega. Pääsusilmi nägin küll viimati eelmisel suvel Hiiumaal, minu kodukandis on nad kadunud koos mereäärsete heinamaadega, aias pole neid ammugi. Lohutagu siis meid priimulad.


9 kommentaari:

  1. See postitus oli lihtsalt nii mõnus nagu üks õige Tammdidammdiidaa, kui Sind ennast tsiteerida :D Selle kujuteldava Pulsatilla nimelise kiisu peale ma hirnusin köögilaua taga nii, et pidin toolilt kukkuma :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. jah ja kui see kass peksab teised kassid mu krundilt minema ja rivistab mu trepile mõned närilised, siis nimetan teda lugupidavalt (pidulikul toonil) Pulsatilla Vulgariseks.

      :D see mõte lõbustas mind ka päris pikka aega

      Kustuta
  2. Pulsatilla on vägagu ja ugati kohane kassinimi :) Neljandikul on õigus, Tammadidammdiidaa kõlab kohe võimsalt :D olgu siis vähe neid segavaid asju, mis ei lase olla kohal ja nautida. Aga iga aia kliima on ikka täiesti isenäoline. Minul on korea forsüütia jaba nädala või enam õitsenud aga looklev alles sätib, karukelladest paistab üsna vähe, õitest rääkimata jne :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Forsüütiad on mul põhja poole ja karukellad lõunasse :), kus kütab päike ja kivid, aga oma mikrokliimad on meil nagunii.
      Vaatasin, et kivilas hakkavad männid ka juba sättima.

      Kustuta
  3. Peaks veidi mõtisklema ja Sulle Pulsatilla kinkima :)
    Seisund jah, ilus aeg on algamas.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Pulsatillaga läheb veel aega :) ehh, lambad võivad ju ka kassi asendada, ainult, et nad sindrinahad ei püüa hiiri ju.

      Kustuta
  4. Saan väga hästi aru sinu tunnetest, et tahaks kogu aeg kodus olla....see on ka minul. Ja sul on ju seal nii mõnus. Nii tahaks kord piiluda....:)

    VastaKustuta
  5. Väga mõnus meeleolu. See väike nõlv on huvitav ja võimalusterohke.

    VastaKustuta
  6. Kui kassisoovi on, siis oleks ausa sukanõela eest saadaval Pulsatilla bondinus (naabrite kaunis süsimust kassipoeg, isane ja näeb välja nagu Bondi suust kukkunud). Nägin teda eelmisel nädalal, silmad olid peas juba, natuke peaks veel emme juures olema. Siis hakkab ise sööma ja kasti kasutama.

    VastaKustuta