pühapäev, 23. november 2014

taimekooslused 2014, juuli

Novembri III nädal. Jäide. Tsiil udus.
Pageb juulisse. Juulikuu esimesed päevad on mõistagi väga juuni nägu, sujuvalt metssalveiga edasi.


Esiplaanil vasakul ja ilmselt veel kosumas on delavay ängelhein `Album`ja paremal siberi iiris, tagapool verev kurereha `Alba`ja korea kitseenelas. Hilissuvel otsustasin siberi iirised tiigi kaldale kolida, sest neil hakkas kasvukoht ilmselgelt kitsaks jääma.

Siin pildil on pigem katsetus kui hea kooslus. Saunavälja peenra ots, mille tekitasin 2012 aasta hilisuvel. Tahtsin selle lahendada sinise ja valgega. Paremal nurgas kasvab sarvkannike, mille õite värv on nii karjuvalt violetne, et vajaks nihutamist. Esiplaanil ja järgmisel pildil duetina toodud kooslusse kuuluvad Salvia nemorosa ` Shneelhüügel`, mille kõrguseks on lubatud 50-60 cm, aga õnneks ta sellist kõrgust pole saavutanud ja Corydalis `Craighton Blue`. Lisaks kasvavad siin harilik kribulill ja suureõieline kellukas `Alba`. Ümberkolimisele läks virgiinia tonditupik `Summer Snow`.

Metssalvei selle sordi suhtes on mul kahetised tunded. Lõikasin tagasi pärast esimest õitsemist, kui õisikud hakkasid hõredaks muutuma. Tema võttis kätte ja kasvatas uued, mis kestsid oktoobri külmadeni! Miks kahetised - õite valge on teistmoodi valge, see oleks nagu veidi määrdunud, ei ole tavapärast säravust. Samas ei mingit probleemi lamandumisega, puhmik püsib vaatamata sellele kui palju seda ka sasida, puhuda, vetitada. Tasub proovida. `Craighton Blue`on must-have sort. Mõlemad taimed on väga pika õitsemisajaga ja tagasilõikusel pikeneb see veelgi.

Külgvaade. Järgmisel hooajal tahaksin tekitada koosluse `Craighton Blue`st ja harilikust kribulillest.
Viimasel on sellises koguses kasvamine ilmselgelt raske, tuleb harvemalt istutada.



Juunist tuttav kooslus kurereha ja moosesepõõsaga. Valisin just selle pildi, et oleks äratuntav. Põhiline õitsev jõud on peekerlill. Milline täpselt, selle üle veel vaidlus käib. Peekerlill on väga, väga pikaealine õitseja. Vasakul servas virgiinia männasmailane, kes kasvab tundmatu puishortensia toel. Sellel pildil nähtamatu :) Alumine pilt kaks nädalat hiljem. Kurereha ja virgiinia männasmailane.


Thunbergi kukerpuu seemikud, ikka need ärksad kollased sääl paremal, said sel suvel ära jagatud.
Kui nüüd pilk tagasi tiigikaldale pöörata, siis siin on muidugi minu lemmikud kõik koos, kobarpead ja kõrrelised. Ma olen neid sel hooajal nõrkemiseni näidanud.

Kui ma juba tiigikaldal jalutan, siis... Minu selle suve kilkamise objektid olid punanupud ja longus metsvits. Varakevadel punanupud isegi mitte ei vihja sellele, mis neist saab mai lõpuks, juuliks, augustiks, oktoobriks. Tiigikalda teepoolne ots tekkis eelmisel aastal ja ma istutasin sinna Salix `Hakuro Nishiki`(mis mul küll arus oli!) ja kolm punanuppu: Sanguisorba officianlis `Schocolate Tip`, S. hakusanensis `Lilac Squirrel`, S.tenuifolia `Alba` ja pundi longus metsvitsa ning vereva vesikanepi. Sa mu meie, tulemus oli uskumatu ja täiesti võimatu pildistada, sest paju, see paju ajas kaamera silma lihtsalt krilli. `Alba`jäi väga tagasihoidlikuks, ei mingeid metsikuid harunemisi või muud sarnast. Üksik ja ilus longus metsvitsa rohelise taustal.



`Scoholate Tip`erinevatel taustadel. Juuli lõpuks oli ta harunenud ja õisi täis. Tõenäoliselt oleks ta väga efektne koos kõrrelistega, paju sisse kipub ära kaduma :) ja väga kaugele ka ei paista, aga kui lähemale astud, siis on küll mõnus pilv. Seda mul pildistada lihtsalt ei õnnestunud.



Juuli lõpus. Muide, vaasi sobivad ka suurepäraselt. Püsivad kaua. Aedhortensiatega kombineerimiseks nt.



Teistpidi ka :), juuli alguses

ja lõpus

Juulikuusse jäi mõistagi palju muud, nõmmliivatee ja nelkide kokku kasvamise aeg. Lavendlid ja laugud jms


Ja lõpetuseks mõned trügijad ja segunejad :)



Kusagilt kaasa tulnud ja jäänud



või lihtsalt kokku kasvanud




15 kommentaari:

  1. Väga-väga head kooslused! Ilusad ja lopsakad taimed! Väga hästi pildistatud!
    Ja küsimus - kes on pildil 17/22, see roosade õitega lill? maurus

    VastaKustuta
  2. Tänan, Maurus :) Pildil peaks olema nipponi ängelhein.

    VastaKustuta
  3. ilusad duetid ja kobedad trupid, solistid oskavad oma aariaid suurepäraselt esitada, tugeva lavastaja kätt on tunda :D suvelõhn tuli ninna :D

    VastaKustuta
  4. Sinu taimed kasvavad vist topeltkiirusega, nii kaunid ja lopsakad. Kas peale suure armastuse kasutad mingeid nõiasõnu:)




    VastaKustuta
  5. Sul peab ikka meeletult hea muld olema, pilte vaadates kuidagi ei usuks, et aed nii noor on, kõik laieneb ja kasvab. Mul siin vaesel pinnasel kivide vahel ei laiene midagi, hea, kui ellu jäävad :)

    VastaKustuta
  6. Aga see noor aed on rajatud puhanud maale, see ongi lopsakuse aluseks, ma usun. Ja suur armastus taimede ja aiatöö vastu ning sihipärane nägemus taimede kooslusest ja teadmised ning oskused selle täide viimiseks.
    Kõigist ei saagi aednikke, aga Tsiilist sai ja väga hea aednik!
    maurus

    VastaKustuta
  7. Just, aednikke kõigist inimestest ei saa. Kui pole seda sisemist tuld, läheb asi alati rappa. Sul on see kõik olemas, armastus ja silmad ja teadmised ja soojad käed ja loovus ja..... (Y)

    VastaKustuta
  8. Ma olen tähele pannud, et mul on tunnustuse vastu võtmisega probleeme, see võtab mu nihelema. Ma tänan ! :) Õpin meistritelt! Ma olen aias päris hea spikerdaja :)
    Tegelikult on mitu kokkulangevust: maa oli puhanud ja suurem osa sellest oli lepavõsa all, aga lepp on teadupoolest väga hea maaparandaja. Asja parandab ka multsimine ja pinnas on savine, pealmine kiht aga veidi kergem ja toitainerikas. Tiigikallas on vana põhjamuda saviga segamini. Liivasemates kohtades on lihtsalt sobiv taimestik.

    Pealegi näitan ma siin ju nö õnnestunud kooslusi, aga on kohti, kuhu tõmbaks kohe vaiba peale :D

    2014 on ehk selle poolest tähelepanuväärne aasta, et ma tunnen end lõpuks aednikuna, päris algaja enam pole ja see on väga hea tunne. Nipp selles, et tuleb teha seda, mida väga tahad teha :) see on võimas energia

    VastaKustuta
  9. Kas need punanupu nupsikud kestavad talve välja või kaovad/langevad koost sügisel?
    Kaunid kooslused ja pildid!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. `Scocolate Tip`veab küll kauem välja, tal on peenike vars, pole nii vesine, et külmal oleks mida võtta. Nupsikud korjasin küll ära, ma kogusin hoolega seemneid. Teised punanupud talvega püsti ei seisa. Mul esimene hooaeg nendega. Muhedikul kasvab üks suur punanupp, tema oskab ehk ka kommenteerida kas sobib lumelilleks.

      Kustuta
  10. P.S no minu meelest lokkab sedamoodi igas aias, juuli ju!

    VastaKustuta
  11. Pole paha! Ilusad vaated ja kooslused

    VastaKustuta
  12. Ära nende vaipade pealetõmbamisega liialt kiirusta. Mõnikord on vaja, et taimed kasvaksid ja siis võivad need kohad tundmatuseni muutuda, Mõnikord on vaja teha vaid üks pisike liigutus, et kooslused toimima hakkaksid. Mõnikord polegi viga selles, kuidas mingi koht seadistatud on, häda on vaid mingis üleminekus :) Kui Sa neid kohti, millega rahul pole, oled pildistanud, oskad kiiresti vajaliku lahenduse leida.

    VastaKustuta
  13. Aiaarutlused koos piltidega on mu lemmikarutlused.:)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. mulle ka see žanr meeldib, paneb mõtted liikuma

      Kustuta