esmaspäev, 13. oktoober 2014

sügis on

Sügisel on aed eriline. Kuidas ma ka ei kirjeldaks või üles ei pildistaks, värvilisemaks enam minna ei saa. Ükskõik, kuhu ka ei vaata, kõik särab ja hõõgub. Taevaluud pole veel pühkimas käinud. Naudin aiaaega. Nädalavahetusel võtsin lahti eelmise aasta lehekotid ja sobrasin  kompostis ja turbas. Kotikomposti meetodil pole vigagi, eriti kui tegemist on kaselehtedega. Töötab. Mõte uuenevast mullast on rõõm.

Mõned lehed puus ja maas pole  veel kotti aetud. Siin nad on:


Virgiinia nõiapuu Hamamelis virgiana
Väike alles. Selliseid värve ma sellelt puult ei oodanudki. Õisi veel pole. Puuke on väike ka.

Mägi-võlupõõsa suhtes olid ootused suuremad. Võimalik, et need värvid on mul veel nägemata


 mägi-võlupõõsas. Fothergilla major


Mägimänd, must leeder, harilik sarapuu `Fuscorubra`. Leedrimarjad võiks nüüd ära korjata, viimane aeg, kobarad hakkavad hõrenema. Esimene saagiaasta sellel põõsal.



Päikeselemb (?!) villane nõianõges sai ka omaeti liivasel pinnasel põdemisest üle ja muutus ilusaks.
võnk-pärgenelas `Crispa`

Siia olen otsustanud lisada mõne okaspuu vormi, et oleks rahulikum ja rohelisem. Mida täpselt, see selgub talvel. Kollane paremal on looklev forsüütia, tema sügavrohelisest on nüüd kollane saanud ja seda nädalaga. Lohuaias laiutab musani abeelia, fantastilise paletiga põõsas.

Nädal tagasi oli veel rohelist lehte ka
Lehtedest rääkides ei saa ma üle ega ümber kobarpeadest. Nad on ilusad kevadel ja on ilusad suvel ja sügisel - ohh ja ahh :)



Kilplehest võiks välja panna galerii. Täielik tammdidamm :) Pilvise ilmaga
ja päikeses. Nad alles kasvavad (aastate mõistes) ja alles hakkavad oma suurust näitama. Kilpleht on üks esimesi taimi mu aias. Kingituseks toodud. Muhedikud muidugi :)


On ka väiksemaid lehti. Tõmmu kurereha näiteks. Eelmise aasta sügis oli ka väga värviline, aga siis ma teda ei märganud.
 Siberi iirised

Heitlehised rodod, äranäritud küll, aga värvilised ikkagi

suurelehine kalmia
Turbapeenraga olen leppinud, annan sellele alale veel ühe hooaja, vaatamata hiirtele siin all mõned taimed on kodunenud ka.



jaapani enelas (Paula, sul on poisipea ) on juba saunavälja kooslusest.

Kohalikud vahtrad ja hiina siidpööris.

Põldmarja sügisvärv tähistab selle ala algust, mis on veel hukas, mis hukas.


Amuuri toomingas oli laupäevaks lehed lahti lasknud, kuldsõstral pole veel kiiret


Roomav kirsipuu.

Tundmatud pajud, sügisvärvi veel ei näita. (Hollandi päritolu, lilleseadest maa sisse torgatud, talvituvad nii ja naa). Vihmaga olid imeilusa võraga, kahele poole kaunilt kaardus. Kui kuivemaks läks, ajasid end sirgu tagasi.


Veel on siin-seal valget ja siin seal roosat, mõned hilised õitsejad.





Põõsasmaranad on sügiseks ilusaks muutunud, kevadel olid rohkem pulstunud luudade moega, sain neid lõigatud ja suvel juba tundus, et nirakaks jäävadki. Nüüd ei kurda.



Homne ilmateade lubab vihma ja nädalavahetuseks miinuseid. Mis seal ikka, eks siis algab okaspuude aeg. Ma olen rahul iga soojema ilmaga, mis oktoobris osaks saanud. Ehk jagub seda aega veel. Ei tahaks veel lõhnadel minna lasta ja sellel sumedal sügisel. Saared krundi otstes lubavad ka erinevalt - üks on lehed langetanud, teine veel poolrõivis. Vihmaussid olid veel pinna lähedal, kärnkonnad enamasti  kaevunud. Vaikus on kui mõned parved ja karjad välja arvata. Nokitsen kivilas, naksan lepavõsa, katan ja matan neid kohti, kus järgmistel hooaegadel on vaja puhastustööd teha, jätkuks vaid, millega katta.

Õhtutunnid veedan ninapidi alpitaimede raamatus ja mõtlen tänuga esiteks inimesele, kes seda mulle soovitas, teiseks neile, kes selle mulle laenasid ja kolmandaks mehele, kes selle kirjutas. Harva leiab raamatu, kus on taimedest nii põhjalikult kirjutatud. Olen vaimustet. 

10 kommentaari:

  1. sel sügisel on tunne, et tahaks lennata ja üsna kõrgelt :D ilus, iluam, väga ilus, õudselt ilus, püherdagem :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma olen lausa kade teie sügisvaimustuse peale, no kuidas ka ei püüaks, ikka ei suuda sama kogeda. Külm ja rõske tuul rebib kõrvad peast ja külmutab koonu hetkega, no mida sa naudid. Paluks mulle ka õpetada, kuidas sügist nautida :)

      Kustuta
    2. Ma ei teagi millega võrrelda? Õhtuga pärast päevatööd, kui saad end kuhugile mõnusalt sisse seada ja tead, et uni ja puhkus ja hommik on ees? Vaatad päevale tagasi ja mõtled, kes seda oleks osanud varasel hommikutunnil öelda, et nii hea päev tuleb :D

      Kustuta
  2. Sügis ongi aeg, kus aed end tõeliselt näitab. Kõik need vormid ja rajad ja värvid ja valgus.
    Las see turbapeenar elada, vali talle vaid õiged taimed.
    Ja mõnikord on ka hukas kohad õnnistuseks, on kus edasi toimetada kui aeg käes :)

    VastaKustuta
  3. Tõesti, nii ilus. Kordan pidevat korrutatust...sügisvärvid on hingepaitavalt mõnusad. Sul on väga värvikas aed!!!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kellel aias, kellel hinges :) Sina saad seda kõike omal moel väljendada :)

      Kustuta
  4. Kas Sa oma kompostikotte kastsid ka? Ma paar korda kastsin aga suvel avastasin, et kõik on kuiv ja krõbisev ja otsustasin, et sügisel puistan kõik hunnikusse, ei tule sealt kottidest midagi. Nüüd polegi lahti võtnud veel.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ei kastnud, aga nad olid mul ühe lohu põhjas ja sinna kogunes niiskust ilmselt üksjagu. Meil sadas ilmselt veidikese rohkem ka. Paar kotti olid pealt kinni ja need olid poolkõdud, nende jäägid segasin kasti muruhakke sisse.

      Kustuta