teisipäev, 28. oktoober 2014

õhtune nokitsemine. pildibaas

Tuul akna taga on valju. Päeval lennutas kergemat kraami ja jultunud jäneseid lepiku suunas. Ilm oli soe vaatamata tugevale tuulele. Nädalavahetusega võrreldes kuldne. Homme hakkan veetünne ümber lükkama.


Pildibaasi korrastades meeldib mulle üha enam taimede käekäiku jälgida. Sel moel pildistamist peaks järgmisel hooajal ka harrastama. Kivilas on nii palju uusasukaid, kes saabusid alles suvel, et siin jääb rida veidi poolikuks, aga huvitav ikka. Minu jaoks.
Täna kaardistasin nimetusi, sestap jätkuvalt paksulehelistest.

Mägisibulate uusi sorte, peamiselt hübriide lisandus kivilasse tänavu 50 ringis. Enamus neist kahe-kolme kaupa ja nad on veel üsna väikesed. 2012-2013 aastal ostetud/rohevahetatud  mägisibulaid on mõnevõrra vähem. Kõrvalisele pilgule võivad mägisibulad kõik ühte nägu olla ja eks nad pääsevadki mõjule kui neid on rohkem ja kui kasvukoht on päikeselisem - siis on värvumine intensiivsem.
Muide, küsimus ei ole niivõrd päikese soojuses kui valguses. Liikide koha pealt ma alles täiendan ennast, väga huvitav lugemine on.

Üks vahvamaid mägisibulaid kuulub katusmägisibulate hulka, sordi nimeks  `Oddity`. Seda sorti oli mul kaks-kolm sibulat teiste hulka ära kadunud. Eelmisel sügisel tundus nende talvitumine kahtlane, esmapilgul on see sort teistest "vesisema" olekuga,  aga juunis olid nad rõõmsalt sagrised ja septembriks olid tekitanud tiheda  ent tunduvalt madalama mati. Nagu talveks valmistudes hoidsid sibulad rohkem maadligi.

Sempervivum tectorum `Oddity` juunis


juunis, kui kõik kokku korjatud ja maha istutet

juulis 


septembris ja oktoobri alguses

Kui veel üllatajatest rääkida, siis sellist suurust ma ühelt mägisibulalt ei oleks osanud küll oodata. Tegemist peaks olema Sempervivum tectorumiga, aga päris kindel ma pole. Alguse sai ta  esimesest ojast. Kivilat rajades tõstsin ta teiste hulgast välja. Selge see, et hakkas õitsema.


juunis


juulis


augusti alguseks hakkas juba kuhtuma



16 kommentaari:

  1. Tuuline, jah isegi siin meil.See `Oddity`. on ilus,isegi väga ilus.Hakkas ka mind huvitama!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. :) torujas tegelane on ta jah

      Kustuta
  2. 'Oddity' on tõesti väga tore mägisibulasort. Mul on ta üks vanemaid olijaid (üle 10 aasta) ja mingeid probleeme pole temaga kunagi olnud. Olen foorumitest lugenud, et tema talvitumine võib olla problemaatiline (paksud torujad lihakad lehed) - ehk siis pehmema ja niiskema talvega aladel (Lääne-Euroopas) äkki?!
    Kõik mägisibulad oskavad ennast talveks hästi ette valmistada ja rosetid madalaks ja kompaktseks kahandada.
    Imeliselt huvitav maailm ja mulle meeldib, et selle maailma on veel mõned avastanud! ;)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tistou, talv on tulekul ja ma loeksin väga hea meelega sinu kogmustest mägisibulatega. See on tõepoolest väga huvitav taimegrupp, nii visad, nii muutlikud ja ilusad.Müstilise legendiga veel peale kauba :)

      Kustuta
  3. Mägisibulate kasvatamine on palju mõnusam kui paksul huumusmullal kasvavate pysikutega tegelemine, sest killu sees ei suuda umbrohud niimoodi laiutama hakata ja rohida on ka kergem. Minu mägisibulate kasvatamine läks selle nahka, et aluspinnas oli kivikõva savimuld, ja peenrakohaks vana äraprygitatud teease, millel vohavad orasheinad vallutasid ilmselt liiga õhukese kattepinnase kiiresti. See oli veel siis, kui palgatööd rabasin. (Ja meil on maa sees savitriibud, mis mõnes kohas pinnale kerkivad) Praegu olen targem, tean, et aluspinnas tuleb korralikult lämmatada ja sinna ikka no põlvini uus pinnas panna, soovitavalt MITTE savi sisaldav, vaid pigem kruusa põhjal tehtud mõnus sõmer asi.
    Sinu peenar on selle heaks ja nauditavaks näiteks. Liivakallas on väga hea kivilapõhi. Kivid Sulle kotti, sest mägisibulad on nagu kalliskivid. Tulen millalgi enne lund imetlema ja toon paar kivikest ka!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Oled teretulnud ja kivid ka :) Rohimine on rohkem aeganõudev nokitsemine kui ma oodata oskasin. Just eile mõtlesin, et assa mait, kevadel võin sellega ajahätta jääda :)

      Kustuta
  4. Nii vahva veidrik, see sibul, aitäh tutvustamast. Eks jaga ikka andmebaasi korrastamise kõrvale meile ka oma põnevate tegelaste pilte :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ei saa jah kuidagi küünalt vaka all hoida

      Kustuta
  5. pagan küll, te ajate mulle ka lõpuks selle sibulamaania kallale :D ja neid jultunud võda poole lendavaid jäneseid, no neid oleks küll näha tahtnud :D

    VastaKustuta
  6. Rahutu, sa ei saa neid näha, nad on nähtamatud :) Toscana jänesed :)

    aga sibulimaailm on küll maaniat väert

    VastaKustuta
  7. Imelised tegelased küll. Ja see kasvamise pildistamise mõte on tore.

    VastaKustuta
  8. Sibulad on mõnusad. Mul kipub küll nendesse seemnetega leviv umbrohi sisse ronima, isegi aiavaasis. Aga kahtlustan ikka, et neid kipub järgmisel aastal juurde tulema, ma mõtlesin isegi koha välja. Selle suve teisel poolel läks aiandusisu nii kapitaalselt ära, et mitte midagi ei tahtnud.

    VastaKustuta
  9. Minu Oddity on ka olnud viletsakene. Tõin ta nüüd siia, vaatame kevadel. Aga kui ma teda nägin, tahtsin kohe endale ka saada, ta on nii kihvt.

    VastaKustuta
  10. Haha, Rahmeldaja, ma olin veel see varakevad surmkindel, et sibulatõbi mind nüüd küll ei taba.:) Kevadel tekkis mulle juba `Sioux` ja siis ma enam nii kindel ei olnud.

    VastaKustuta
  11. Sioux on ka lahe, muudab aina värvi :)

    VastaKustuta
  12. Jaaa, need paksukesed on palju väärt, eriti kui nad saavad kivide vahel end täies ilus näidata.

    VastaKustuta