teisipäev, 30. september 2014

puhates ja mängides. septembri kirjavahemärgid

Põõsalaboris on ootel seitse ja + potti ja kuna ma ei tea, KUHU täpselt tuleb punane kaasik, mis tegelikult on kirjanduslik liialdus, siis ma puhkan ja mängin. See tähendab, et teen järjest seda, mida tahan. Näiteks käisime Järvseljal uut kasvuhoonet uudistamas ja see sõit lõppes muidugi uute taimedega. Olgu öeldud, et need istutasin ma pühapäeval ära, et põõsalabori seis ikka seitse ja + oleks.

korea vaher Järvselja taimeaias

Masinatest. Minu nimetu* niidumasina käivitustross katkes ilma igasuguse hoiatuseta ja seisin seal keset rohetavat/mustendavat mutivälja mõnevõrra nõutu olemisega. KSJ arvas küll, et sügis käes ja mis siin ikka nii väga niita, aga mõeldes kevadele tuleb ikka seda tööd veel teha. Sügisel tuleks üldse võimalikult palju ära teha neid töid, mida saab, sest kevadel on targematki teha ja siis tuleb kõik ju korraga maa seest välja, eriti umbrohi.
KSJ tõi linnast oma niidumasina, nimeka ja tööka. Kogumiskotiga. Kõigepealt ma lustisin seda, et sõidad üle platsi ja mitte midagi ei jää vedelema, ei lehti ega silo. Tegin kohe mitu jutti ja siis juba sikk-sakke ka. Iga kord kui ma niidan nii nagu mulle meeldib, vähem rutiini :) , meenub see, kuidas ma koolis noomida sain, et sirged jutid peavad olema, siis on ilusam vaadata. Ei pea :) Kogumiskoti tühjendamine oli esialgu  puhas rõõm - kõik hekseldatud, muruhake ja puulehed kenasti segamini, kalla komposti ja kogu lugu. Pärast viiendat kotitäit hakkasin ringi vaatama, et kuhu see siis kallata? Minu aias pole mõistlik sügisel taimi sellise hakkega multsida, sest siis kogunevad kohe kõik teod ja närilised ja mutid jms tegelased ja seavad end talveks sisse. Leidsingi koha ja ühtlasi leidsin oma kuuskede alt kuuseriisikaid! Nii vanad ja puha ussipuru! ja mina käisin kaugel seenemetsas.
Kompostimajandust tuleb igal juhul laiendada.  Kogemust kokku võttes võiks majapidamises olla nii üht kui teist, kogumisega ja ilma. Kuuseriisikatega või ilma.

Aiale olen nüüdseks peaaegu tiiru peale saanud, sügisene rohimine peaaegu tehtud. Mõned helmikpöörised said veel inkubaatorisse suunatud. Mitte, et nad seda vajanuks, pigem vastupidi, aga tahtsin veidi värvi maha võtta, sügis on oma panuse juba andnud. Ma ei tea, kas ma pean just igal sügisel korea kitseenelast kiitma, aga ega ei pääse. Selle taime sügisvärviga võiksid võistelda ainult porgandipealsed. Kui need põllule jätta.

Vereva kurereha lõikasin tänavu maani tagasi ja kui juba pügamiseks läks, siis pidin muidugi jaapani enelased ka vormi lõikama, et oleks punktid ja komad ja hüüumärgid. Kui see pole puhkamine ja mängimine, mis see siis on :)

Hüüumärgid.

ja hiina siidpööris esindab komasid :) See meenutab mulle üht blogi, mille omanik oli paremasse veergu paigutanud ohtralt kirjavahemärke, et kõik, kellele tundub, et neid on liiga vähe ja jumal-teab-mis-kohtades, saaks vabalt võtta ja oma äranägemise järgi kasutada. See oli tore pakkumine.



Olgem nüüd siis tõsised. Tegelikult püüan ära kasutada iga valget õhtutundi, mis pärast tööpäeva minu kasutuses on, et sügistöödega graafikus püsida. Kui ma poleks hakanud kivilat rajama, siis ehk püsiksingi. Tekitasin ruumi kaskede tarvis ja häirisin sisalikke, kes olid end vanas mädanenud lauahunnikus sisse seadnud. Pigem nüüd kui hilja novembris.

Puudealused on rohust puhtad, aga võrgutamine ikka veel tegemata.  Ühel tuulisel õhtul, kui ma küttepuid kuuri kärutasin, tabasin kitse teisel pool maja õunapuu all õunu nosimast. Kits pani muidugi  võsa poole punuma, mina seisin seal, rõõmustades nagu laps, sest küll ta oli ikka ilus. Selline loom minu õunapuude all! Ja talvel tuleb see "ilu" ja närib puud ribadeks. Võib olla isegi varem, aga ikkagi oli ilus. Sestap peab KSJ-i appi paluma ja puud ja põõsad ära võrgutama.

Aga kivila sai täna õhtul killustiku kihi ...





10 kommentaari:

  1. no sügis ON ILUS ja su aed on VÄGA ILUS :D kitsed minu jaoks enam ilusad ei ole, vaenlased on :D peame ka võrgutama hakkama, enne kui on hilja ja nii põhjalikku sügisrohimist kui sel aastal pole ma elus varem teinud, mingi kruvi vist logiseb või on see sellest imelisest sügisest :D

    VastaKustuta
  2. mmm, kui keegi mul ka rohiks...aga ma vist pole ühelgi aastal seda teinud. Lugesin omaenda eelmise aasta blogi lihtsalt selleks, et veenduda, sügiseks ongi siiber...

    VastaKustuta
  3. Huvitav kui erinevad võivad ikkagi aiad olla. Kui Sinu omas domineerivad ruuged, rusked ja kuldsed toonid, siis minu aed on täiesti roheline mõne üksiku kuldse-punasekirju triibu või laiguga.
    Tänavune sügis on ilus, aga ta on seda alati, vaata või eelmiste aastate pilte :)

    VastaKustuta
  4. Ilusad ja värvilised meeleolud Sinu piltides! Plaanin ka rohimise veel ette võtta, kuid olen märganud, et kui mulda suve jooksul eriti ei liiguta, siis egas sügiseks enam midagi väga tulegi. Mõni üksik libleke vaid. Aga eks parem on eemaldada needki.

    VastaKustuta
  5. Päris põhjalikult rohin ma vist umbes oktoobris kui pealsed on ära lõigatud ja kõik nagu peo peal. Praegu on niuke rohkem nagu hädapärast rohimine. Ja mis taim on viimasel pildil see sinist efekti tekitav? Villane nõianõges? Väga ilus.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Villane nõianõges jah. Ta peaks olema täispäikese taim, aga mul kasvab poolvarjus ja savipinnases kõige paremini. Päikselises kohas on muidugi liivane ka. Kevadel on veidi nirakas, aga muul ajal lokkab ja külvab ja laiutab.

      Kustuta
  6. Sygise kõige ilusamad värvilised päevakesed.
    Minu ginnalad on praegu nii uhked ja leekivad helepunased, kirjude kontpuude ja roheliste mustsõstarde taustal nummi. Soovitan Sullegi ginnala vahtraid.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. jah, ginnala vaher on mul veel puudu, aga enne tuleb sellele ruumi teha.

      Kustuta