teisipäev, 1. mai 2012

rajad

Eile oli ülimõnus õhtu. Võtsin Mika Keräneni supilinna raamatu ja vedelesin pisut õuekiiges. Tegin lõkke üles ja lohistasin krundi lõunaküljest oksarisu tulle. Kõige suurem risu sai ära. Olen sellega väga rahul, sest seda rada nägin ma kohe esimesel korral. Kui ma need nüüd paberile ka saaks, plaani peale.
Plaani joonistamine on mul veel ikka väga napi harjutamise järgus. Muudkui lükkan edasi :(
See koht on tõepoolest aedniku unistus, kui esimene harimine kõrvale jätta. On olemas loodusaia ala - vana mahavõetud lepik mõne allesjäänud puuga, kus läheb looklev rada üle lohkude ja muhkude ja eilne rada viib krundi piirile, kus naabrilepikus on looduslik tiik, mille kallastel kasvavad toomingad. laenatud vaade salaaeda. Praegu rikub seda küll kolehoone, aga sinna ette istutan mõne kuuse, lehise ja pisut lehtpõõsaid. Siis on veidi lagedat põldu, lääneküljes, mille ette tuleb vabakujuline hekk. Põllu kõrvale tuleb pojengide ja päevaliiliate ala, mis peaks voolama alla ja minema üle rodoalaks ja sealt edasi kuivemaks alpiaaiaks keldrimäe ja saunamäe külgi pidi jõuab saunamäe idakülge, kuhu olen plaaninud okaspuud ehk täpsemalt mägimännid, mikrobioota ja kadakad ja siis jõuad sujuvalt saunaplatoole, kuhu võiks kunagi tulla hosta ala?, ja sealt tiigikallastele, millest paremale jääb plaanitav hortensiaala  ja vasakule ma ei tea mis, kõrrelised ja oh pagan, see tarn. Veel mõlguvad mul meeles lavendlid, neid armastan ma ka hullupööra. Midagi jäi veel, aga põhiline on see, et mis mulle aia juures meeldib, et maja juurest viib alla tee, mis viib sind nii erinevatesse paikadesse.

Nojah ja siis veel puuviljaaed, mis hetkel on maja lõunaküljes ja mille suhtes olen äraootaval seisukohal. Tulevikus saab selle aiaosa rajada põllu poole. Sinna on plaanitud ka nn majandus sissesõidutee. Siis saab maja lõunakülg ka vabaks, kui tahab sinnapoole rajada midagi muud kas majast lähtuvalt vms. Maja eesaed, mida nagu polegi, ootab ehituste-lammutuste järgi ja siin ei toimu enne midagi, kui kanalisatsioon on rajatud ja suured lootused on tulevase aasta teeehitusega. Sellesse tuleb ka süveneda.  Lahtiharutamata on veel see ala, mis jääb lauda ja savimajade ja kuuri alla, kuigi nende suhtes on ka esialgne plaan olemas. Köögiviljaaed ja kasvuhoone. Oo mai good (naerab).

Nii palju tänu ka Muhedikele, kes on aidanud mul selgusele saada. Kõik edeneb tasapisi vaatamata hullule tööhulgale ja kindlasti tuleb muudatusi, aga Master Plan hakkab ilmet võtma. Ühele algajale on väga raske tervikut kokku panna, pole seda kogemust ju ja ma ei pea ennast miskiks kujundusgeeniuseks :) Nii on neil radadel suur tähtsus, et kuhu nad sind viivad ja mida ühendavad ja mida majatrepilt näed (eks ju :D)
Siinkohal punasest sarapuust. Ma loodan, et ta saab aru, kui tähtis koht tal on :) ta on minu trepivaate lõpus ja peaks seal särama.

post scriptum

Kui vahel tundub, et kõik on nii tegemata ja kuidas ma küll jõuan, siis tuletan meelde kahte asja. Esiteks, ma ju unistasin sellest, et mul oleks ruumi oma aia jaoks ja kui ma elaksin endiselt linnas ühes kastimoodi asjas ja peaksin vaatama naabermaja akendesse ja sajale ruutmeetrile kõik oma aiasoovid mahutama...ja naabritele oma aiaga pinda käima...
Teiseks, üks räämas koht saab korda ja maailm on mõneks ajaks korrastatum paik ja selle mõju laieneb kaugemale kui esmapilgul arvata võiks, nt minule ja mu lastele ja külale. Nii et kolige maale, saate voldid sirgeks ja jume näkku :D





4 kommentaari:

  1. Kuule, ma olen maal elanud juba ... eee ... 14 aastat vist, ikka tuleb siiani vahest kõhklusi-kahtlusi aga linna ma tagasi ei kipu ka 100% kindel!

    VastaKustuta
  2. just minu m6tted.
    T2nu Sinu postile v6ttis mu Masterplan kolksti teise kuju:
    1) Tykike Eestimaad ilusamaks teha
    2) K6ik tuleb teha t2htsuse j2rjekorras mitme aasta perspektiivis, aga soovitavalt yhekorraga!
    3) Kui ei j6ua, tuleb pikutada murul ja vilistada. (seljahaige v2rk, teate kyll)
    4) kollektsioonaia rajamisel tuleb meeles pidada mitte kasvukohti, liigitusi vms taimeyhikup6hist, vaid hoopis seda, et rohttaimed yldiselt (v.a. m6ned aeglasekasvulised vormid) kasvavad paari aasta jooksul V2GA suureks. Seda meeles pidades hoiab 2ra mitmekordsed ymberistutused ja -ehitused aias, mis mind nt aed-p2evaliiliate osas sel n2dalal ees ootavad.
    Ilusat mai algust!

    VastaKustuta
  3. Umbes nii peakski kogu aeg elama, noh, et õuekiik ja vile ja raamat...aga miski sunnib kogu aeg rähklema ja rabelema ja maietea, mis veel. Just eile mõtlesin, et kui saaks kuidagimoodi lihtsalt olla, aga ei tea, kuidas see täpselt käima peaks.

    Mde, lavendlid tahavad kuiva, liivast ja vaest, kui ma nüüd õigesti aru sain, siis paiguta nad oma Masterplanil mujale:)

    Ja vaatamata igasugustele plaanidele, tuleb aeg-ajalt ikka teha ümberkorraldusi ja -paigutusi (sest mitte ükski taim ei kasva ega laiene sinnapoole, kuhu sina arvad teda minevat), hea kui need ei riivaks puittaimi. Meie peame sellega tänavu vähesel määral tegelema :(

    VastaKustuta
  4. Tore kohe lugeda kuda inimesed "mässavad". Endal ka käed nii kihelevad. Saaks nüüd aga juba ligemale, siis saaks ka kohe kui "hoog" peale tuleb mässama minna. Aga see aeg ei ole enam kaugel ja kes kannatab see kaua elab.
    Sa ajasid mulle ka selle Kadriorus käimisega kihu pääle. Kuna ilm oli täna fantastiline, siis käisime ka hommikul sääl ja tegime ka pilte. Ma panin ka osa ülesse.
    See Muhediku jutt lavenditest pani mul jälle mõtted liikuma. Meil ka ju kohati täitsa liivane ja peaks proovima.
    Sullegi jõudu ja jaksu! Vahel puhka ka, mul kogemus, et kui liiale lähed, võib "pildi tasku lüüa". Mul on seda Pärnal juhtunud, et lööb virvendama.

    VastaKustuta