esmaspäev, 4. juuli 2011

Pool ja pool. Veesilm

Ütlen kohe alguses, et ma ei saanud seda täna valmis. Kive tõepoolest ei jätkunud. AGA vesi sai sisse ja !esimene varblane käis vett joomas :D Mul on mure ka: ühes kohas tuleb mulle. Väga väikesed ja vaiksed mullid on. Kas see tähendab auku :( ?

 Järgemööda. Tegelikult on see veesilm ühistöö.  Allan teadis poodi, kus müüakse eriti soodsalt kilet. Müügimees oli asjalik, aga ütles minu kurvastuseks, et ehk peab suve lõpuni vastu. Mina jälle, et mul oleks nagu kauem vaja :) Siis ta pakkus välja kahte kilet. Nii. Suurus sai 6mX4m (varudega siis) . Sõber Kaja annetas kivivilla jäägid. Naabrimees mõõtis kaldad ära, et kas on ikka loodis. Oh, ma olin nii uhke, tegelikult ka. Tema oli ka see, kes arvas, et kaldaid on kindlustada vaja. Tundus kõigiti loogiline. Nojah ja nii me kulutasimegi ära osa taimedele mõeldud ruumist ja kividest.



Loetud kivid.
Vooderdamine. Muideks päris pehme sai.
Ausalt öeldes rõõmustasin nagu laps kui esimene vesi voolama hakkas. Ma pole aias midagi nii pikajalist ette võtnud ja nii palju asja uurinud ja ikka ei tea tuhkagi ja on nii põnev ja nagu mõisa peale mängiks. Eks ma venitasin sellega ka ja oli päevi, kui ma mõtlesin, et ma lükkan selle augu lihtsalt kinni. Liina ütles nii tabavalt, et on vees on midagi maagilist, see lihtsalt tõmbab ligi. Hulk sõbralikke naabreid oli seltsiks ja Helje aitas kive vette panna ning lohutas mind, et saame selle ilusaks niikuinii


Homme pean aru, mis edasi, kust saada kive ja mis teha hunnikutega jne.  Selline silm siis. Veider ja harjumatu on selles kohas vett näha. Nii tore, see kõik on pingutust väärt.

6 kommentaari:

  1. Aga miks Sul selline kraaviga kaldaäär? Minu arust sellist kitsast ebastabiilset kallast ei kindlusta isegi kivid - kui hakkab pealelaotud kivide raskusest vajuma, vajutab kindlustuseks olevad kivid paigast. Minu loogika ütleb, et targem oleks see vall teha kolmandiku võrra madalam, võtta vees olevad kivid ära (minu arust lihtsalt kivide ja tiigiruumi raiskamine), laduda sellele madalamaks võetud vallile. Nii jääb taimedele ka rohkem ruumi ja kuna kaldakivid jäävad osaliselt vette, ei jää ka kile paistma. Oma kogemustest tean, et veesurve on kaldale küllaltki suur ja kui kivid on laotud raskuskeskmega väljapoole, siis kaldavarisemist sissepoole ei teki.
    Ma ju eelmisel aastal täitsin (mehe abi lõppes selle kilelahmaka tiigiauku vedamisega) seda tiigi tagumist ja külgmist osa järkjärgult vett lisades, kuni esikaldaga loodi sain ja ei mingit varisemist ega kivide nihkumist ka peale jääsurvet, ainuke asi, et see kuni 70 sm kõrguselt täidetud osa oli kevadeks vajunud (aga seda oligi oodata, sellepärast täidetud osal ongi väiksemad kivid pandud, et saaksin kergemini hakkama) ja kolmandiku kaldast täitsin kevadel loodi. Ei vajunud isegi see veetoru varjamiseks kuhjatud suur kivihunnik, kuigi seal küllaltki järsk kallas pea poolteise m sügavusse.

    VastaKustuta
  2. Sa peadki uhke ja rõõmus olema, veesilm sobitub väga hästi taimestusse. Ta on ju täpselt omal kohal.
    Aga Sa võiksid tõepoolest seda kalda kõrgemat osa (ranti) enne kraavikest madalamaks võtta, saad veetaseme kõrgemaks. See pisike kraavike jäta ikka alles ja sealt tagant tõstad kile üles. (Tegemist on vist väga segase jutuga:) Kraavike on vajalik selleks, et siis mingil "suure vee" perioodil võivad kivid ka vette jääda ja veesilm ikkagi tühjaks ei jookse. Enne kivide panekut lase see tiigike vett peaaegu täis, sest vesi ise veab kile paika. Kui kallas on enne laotud, võib vesi kile puruks rebida.
    Aga seda mullitamisevärki pole ma enne kuulnud, oleks küll väga kahju kui kuskil mingi auguke oleks. Enne lõplikku kallaste tegemist oota ja vaata, mis juhtub veetasemega, et kui tõepoolest on auk, siis tuleb see kiiresti kätte leida ja parandada, selleks on veekindlad kahepoolsed teibid. Parandamiseks on vaja kile hoolega kuivatada.

    VastaKustuta
  3. Ma pole tõepoolest kindel, kas ma kommentaaridest nüüd õigesti aru saan. II äär tundus mulle ka kõrge, aga mõtlesin, et veesilm jääb aia suhtes liiga madalale. Kivid panin alles siis kui vesi oli sees. Eks ma pean korrigeerima. Kivid välja võtta pole probleem.

    VastaKustuta
  4. Väiketiigil suht mõttetu see kraavike, sest kui kivid laduda kaldatasapinnast u 5-10 sm (oleneb kivide suurusest) madalamale tasapinnale (väga väheke) kalda poole kaldu, ei teki kivide taha seisuvett, mis väga hea sääskede kasvukoht ja suht kergesti rikneva veega (omad kogemused, ma pidin selle kevadel kõik täitma, jäävadki osalt kivid vette ning kilet ei jää näha. See ongi mu takkajärele tarkus, aga kuna ma seda poolel kaldal enam parandada ei saa (no mitte ei saa aru, kuda ma neid suuri kive üksi jõudsin paika panna? proovisime mehega kahekesi neid nihutada, et kahes kohas natuke paistvat kilet ka paistmatuks kohendada :S)
    Aga see kivide kaldakindluseks laideti kohe maha, põhjendusega, et järsema kui 45`` kaldega nad ei jää stabiilselt püsima ja nagu juba mainisin - väiketiigi mahtuvuse raiskamine (ka kivide)
    Kuna kivid jäävad osaliselt vette ja kaldad täidetakse pea kivide kõrguselt, on hea kilet peita. Minul veel seda kivide tagant näha kaldaosas kuskohta pean marjapõõsa ära võtma ja veel pinnasetäiteks mulda vedama.
    Üks märkus (sel talvel, takkajärgi :D, arutasime florali foorumis) tehti, et pisemad tiigid võib teha natuke madalamast kaldapinnasest kõrgema veetasemega kui sinna istutadakse suuremad taimed, et ei jääks optilist muljet, et veepind on madalas "kausis".
    Ma ise olin ikka pikka aega tiigijamast täitsa tüdinud ja oli kange tahtmine ta täis ajada, aga hanemaja nihutamine ja poole aastajagu kaldal "mediteerimist" , midagi juba koidab, mis selle vales kohas "õhus hõljuvag" veelombi parema kaldaga peale hakata, et lõplikult tiik ikka maapeal oleks :DDD

    Üks nõuanne veel - kividetagust kaldapoolseid nn tühikuid kile varjamiseks ei ole hea täita kile servani liivaga, kas panna kile varjamiseks peale kruus või natuke liiva ja väiksemad (kui kaldakivid) kivid, sest see kuramuse liiv "tõstab" vee üle serva välja ja ta niiskus meelitan hulganiselt ligi mesilasi ja muid satikaid jooma.

    VastaKustuta
  5. Aga selle mulle ajava kohaga, auguke jah, nagu Thela ütles, et hea panna must makaivar peale, peab küsima ainult, et kas ta ka niiskele kilele külge nakkab või pead vee välja laskma.

    VastaKustuta
  6. Nii suured tänud kõigile, kes kogemusi jagavad!

    VastaKustuta