reede, 6. mai 2011

minu lätlased :)

Vaatamata sellele, et ilmad pole siiani eriti hellitanud, olen jätkuvalt õues nii palju kui jaksan. Mõnel õhtul kuidagi ei jaksa:) ei toas ega õues, sest tööpäev on oma osa... ja kodu ...
Aga rivistagem siis minu lätlased, kes tänaseni õue pole jõudnud, sest külm on.
Dicentra `Burning Hearts
Kaunis murtudsüda. Calmia istikuäri tutvustus siin. Neiu, kes mulle taimi müüs, ütles, et see on neil uueke ja olevat väga ilus. Ma ei tea, kas see, mis minu aias kasvab, on kaunis murtudsüda või õevaene murtudsüda. Pilt on tehtud  õhtul, pisut kehva kvaliteediga:



Hea pinnakattetaim, eriti astilbede naabrina, katab tühimikud ja lehed kasvavad ruttu. Õitseb rikkalikult ja hiljem veel osaliselt. Vaatame, kuidas uuekesel läheb.

Jaapani päritolu täpitud kellukas (Campanula punctata)  on hallikasroheliste karvaste südajate lehtede, püstiste varte ja suurte, väljastpoolt valgete kuni roosade, seest tumepunasetäpiliste rippuvate kellukestega kuni 60 cm kõrgune püsilill. Temast on aretatud palju kauneid sorte aeda, nii kõrgeid kui ka madalakasvulisi. Õitseb juuni algusest kuni augusti alguseni. Suvel võib ta kannatada põua all, mistõttu vajab poolvarjulist kasvukohta ja kobedat jaheniisket huumusmulda. Sobib rühmiti puude ja põõsaste ette ning kiviktaimlasse põhjakallakule. (Eesti Aiaklubi "Kellukaid aeda") P.S. hea kirjatükk, soovitan.

Actaea simplex Liht lursslill White Pearl
Liht lursslill White Pearl...
(järgneb..., aga mitte palju)

Nüüd on mul uus armastus :) - kurerehad. Lätist tõin kaasa kaks: Geranium maculatum 'Espresso' , Geranium sanguineum Prostratum. 


Lugesin Arnold Hannusti artiklit kurerehadest (ajakiri Aed, 2006 juuli/august nr)  ja mõtlesin, et nemad sobivad minu aeda hästi. Vaatame siis.




3 kommentaari:

  1. Lugesin hiljaaegu mingist eelmise kuu aiakirjast (kas oli see "Maakodu" või Kodu&Aed), et osa murtudsüdameid polegi enam murtudsüdamed. Olgu nende nimedega, kuidas on, aga seal iseloomustati kõiki liike väga põhjalikult. Kui saad aega, võiksid korraks seda artiklit vaadata.
    Lursslilled on lõpmata ilusad, sorte ei liikunud meil üsna kaua. Aga kui Sa temast tahad rohkem teada, siis igasuguses kirjanduses leiad ta hoopis cimicifuga´na.
    Ilusad tulnukad Sul:)

    VastaKustuta
  2. Mina olen endale kogunud Kodukirja "Aed" numbrid. Maakodu loen viimasel ajal juhuslikumalt, sest uuemaid numbreid on ramsist raske saada, kogu aeg väljas. Kindlasti vaatan. Lurslille ostsin kogemata, aga olen teda näinud piltidel ja hakkasin endale ka himustama. Tore, et komistasin. Murtudsüdamed kasvavad minu aias ema ja vanaema auks, ma olen neid ikka õrnakesteks pidanud,(südameid, Need on mu lapsepõlve lilled. Tavaline roosa on tänavu kolmandat aastat ühe koha peal ja hakkab suureks põõsaks muutuma. On kodunenud.

    VastaKustuta
  3. Kurerehad on tõesti armsad.
    Aga see artikkel, mida soovitasin, on k.a. aprilli "Maakodu" erinumbris "Suvi aias"

    VastaKustuta